Gyakran teszik fel nekem a címben szereplő kérdést, ezért megpróbálom összefoglalni az erre adandó választ. Sajnos a hivatásunk nem lett szakmásítva mégis inkább a Nemzetközi gépkocsivezető megnevezést használnám a kamionos helyett. Sajnos egyre több embertől hallom, hogy azért lesz vagy szeretne kamionos lenni, mert azok jól keresnek .... Minden relatív, de valóban többet keresünk, mint az Magyarországon általános, de aki csak a pénzért végzi ezt a munkát annak szenvedés lesz.
"Nem lehet minden jogosítvánnyal rendelkező ember kamionos. A gépkocsiját ügyesen, jó érzékkel vezető ember még nem biztos, hogy alkalmas kamionosnak.A nemzetközi gépjárművezetőnek általában nagy értékű, nagy méretű gépjárművel, nagy tömegű árut kell elfuvaroznia nagy távolságra. Eközben távol van mindattól, amit és akit ismer. Idegen , sokszor ellenséges környezetben kell megfelelnie. Munkája során eltérő közlekedési, fuvarjogi, vám és pénzügyi és sok más szabályokat, törvényeket kell ismernie. Közben szokatlan domborzati és éghajlati, meterológiai körülmények között halad." Az előírt jogosítványok és szaktanfolyamokon túl fontosnak tartok néhány képességet, mint pl. monotónia tűrés, jó tájékozódás, helyzetfelismerés képessége, előrelátás, nagyfokú alkalmazkodóképesség, türelem. Szükséges 1-2 idegennyelv ismerete is. A felsorolás közel sem teljes...
Javaslom, hogy mielőtt pénzt, időt, energiát fektetne bele valaki az új szakma megszerzésébe keressen egy ismerőst, aki mellé beülhet 1-2 hétre a kamionba , ott lesz alkalma megismerni ennek a munkának néhány jellemzőjét. Olvasson utánna, érdeklődjön tapasztaltabb kollégáktól.
Korábbi cikksorozatom: Kezdő kamionosok figyelmébe címmel itt olvasható a honlapon.
A következő szakirodalmat ajánlom: Nemzetközi árufuvarozók és autóbusz-vezetők tankönyve
Szerző: Farkas Gábor, Martonyi János, Nagyjános Miklós
Szerkesztő: Keller Ervin
Lektor: Dr. Kovács István, Virágh Sándor,
Kiadta: Közlekedési Főfelügyelet (Budapest) , 2000
A könyv bizonyos részei már nem aktuálisak az UNIÓS csatlakozás miatt, de tartalmazza a nélkülözhetetlen szakmai alapokat. Jobb szakirodalommal azóta sem találkoztam.
Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR–08) szerint:
8417 Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr
Benzin vagy dízel üzemű járműveket vezet áruszállítási céllal bel- és külföldi útvonalakon.
Feladatai:
- a mindenkori KRESZ-nek, valamint a biztonsági előírásoknak és utasításoknak megfelelően a gépjármű vezetése;
- tehergépkocsi rendeltetési helyre történő vezetése, a rakomány károsodásmentes szállítása;
- rakodási feladat irányítása, a rakomány átadása, illetve átvétele, a tehergépkocsira felszerelt csörlő vagy emelő működtetése;
- adminisztrációs feladatok ellátása, útinapló vezetése, díjszámfejtés, pénzkezelés és elszámolás;
- a gépjárművek műszaki állapotának ellenőrzése, a gépjármű működési zavarainak, hibáinak meghatározása, behatárolása, a kisebb hibák javítása, a gépjármű rendszeres ápolása.
Jellemző munkakörök: Árufuvarozó (gépkocsivezető), Áruszállító (gépkocsivezető), Áruterítő gépkocsivezető, Autómentő, Bútorszállító fuvarozó, Dömpervezető, Kamionvezető, Mobilkönyvtár járművezetője, Teherfuvarozó, Trélervezető