soforallas

 

A fuvarozási szakmát több irányból is érinti az egyre meredekebben emelkedő hazai infláció, amelynek a mértéke (a KSH adatai alapján) 2023. január hónapban elérte a 25,3%-ot. Ez az érték az előző, 2022-es évhez képest több, mint háromszoros mértékű, és a hatása egyre inkább érinti a hazai gazdaság minden szegmensét. 

A munkaerő toborzási és jó képességű munkavállalók megtartási nehézségeivel a fuvarozó szakma már az utóbbi években is szembesült
Előző cikkünkben a külföldi sofőr munka több szempontját is vizsgáltuk, ám azóta a helyzet még egyértelműbben azt mutatja, hogy a magasabb keresetért és a kiszámíthatóbb életfeltételekért még többen mozdulnak külföldi munkák felé a hazai sofőrök közül is.

A Világbank-csoport tanulmánya , amelyet a Kühne Logisztikai Egyetem készített, még azt is tanúsítja, hogy Európa-szerte egyre nő a sofőrhiány a logisztikában. Az  elemzésből idézett mondat sűríti össze a probléma lényegét:
“A hozzáértő és megfelelően képzett munkaerő erőforrásainak hiánya a logisztikában hátrányosan befolyásolja a szolgáltatás minőségét, csökkenti a logisztikától függő ágazatok termelékenységét, végső soron pedig a kereskedelem versenyképességét.”

A versenyképes gazdaságok rendelkeznek olyan anyagi potenciállal és munkakultúrával, amely odavonzza a szakembereket. A magyarországi sofőrök Ausztria, Svájc és főleg Németország felé találnak jobb lehetőségeket. 
Mi ennek az oka?

A sofőrhiány a német piacot különösen terheli
Németországban évente közel 40.000 teherautó-sofőr hiányzik a logisztikai piacról, a helyzet pedig folyamatosan romlik. Az akut munkaerőhiány gátolja a logisztikai ágazat növekedési potenciálját. 
Az ipari és kereskedelmi szállítmányozó cégek kifejezetten keresik a jó képességű kelet-európai sofőröket, így a magyarokat is. Ezért joggal merül fel a kérdés:

Meddig éri meg itthon maradni?
Erre csak egy jó válasz van: attól függ, mi tesz valakit elégedetté, vagy boldoggá. Ha csak az anyagiakat tekintjük, akkor akinek van egy jó szakmája, például sofőr, az nyugat-Európában, Németországban könnyen talál a hazainál lényegesen nagyobb vásárlóerőt jelentő fizetést. 
Ha a család is kiköltözik és esetleg két kereső is van, akkor az itthoni életszínvonalnál lényegesen jobban élhetnek.
 

Ki fog itthon maradni kevesebb pénzért, ha a megélhetés drágább, mint nyugaton?

A nyelvtudás még mindig nagy akadály. Nagyon sok embernek nincs, vagy nem használható szintű a nyelvtudása, ez pedig bizonytalanná teszi őket. A többség nem mer belevágni abba, hogy külföldre menjen, feladja a biztosnak tűnő kevésbé jó feltételeket a bizonytalan jobb élet reményéért. Sokak számára az itthoni idős családtagok jelentik a visszatartó erőt. 

A változást nem mindenki képes feldolgozni, egy új környezetet, nyelvet, illetve a kapcsolatai egy részének elvesztését, vagy eltávolodását. Aktív erőfeszítést tenni a változásért cseppet sem könnyű feladat, így biztos, hogy sokan fognak itthon maradni. 
Sőt, lehet, hogy olyan emberek tudnak itthon nagyobb karriert befutni, akiknek esélyük sem lehetne, ha a jobbak és ügyesebbek, a változásokhoz adaptálódni képesek nem mennének el.
 

A fuvarozási kapacitás terén a növekvő kereslet viszonylag alacsony kínálattal párosul
A teherflották kapacitását már évek óta nem a járművek hiánya fogja vissza hazánkban sem, hanem az, hogy nincs elég ember arra, hogy a maximális kihasználtságot elérjék, ennek következtében a fenntartási költségek is a megtett kilométerszámra vetítve magasabbak. 
Ezt a különbözetet kénytelenek a cégek áraikban is érvényesíteni.
 

Mely területen keresik jelenleg a legtöbb sofőrt?

Főleg a szupermarket láncokat fenyegeti a jövőben a kamionsofőrök hiánya. Hasonló fejlemény várható a fogyasztási cikkeknél, mint a ruházati cikkek, textíliák, bútorok és elektronikai termékek, amelyeket döntően közúton, kamionokkal szállítanak. 
A munkaerőhiány miatti késedelem már a járvány előtt, 2018-ban is jelentkezett. A helyzet az elkövetkező néhány évben valószínűleg tovább romlik, mivel a sofőrhiány továbbra is megoldatlan probléma.
 

Erre az erős keresleti piacra viszonylag könnyen tudnak bejutni a magyar sofőrök, így a külföldre való elvándorlás jelenleg nem állítható meg
Németország relatíve közel van, így sokan vállalnak hétköznapi, belföldi fuvarozást is és rendszeresen járnak haza a családjukhoz. 
A kinti munkavállalás mellé számos olyan juttatás is jár, melyet a kormány, a dolgozói érdekképviseletek, (szakszervezetek) illetve a helyi önkormányzatok adnak. 

Helyi szinten túl is támogatják a dolgozók családját
Ezen az oldalon az osztrák családi pótlék összegét látjuk, melyet a magyar munkavállalók ugyanúgy megkapnak, mint az állampolgárok. 
Az összeg évről évre emelkedik, nem fagyaszthatja be központi döntés. Sőt, az osztrákok azt is tudják, hogy minél nagyobb egy gyerek, annál többe kerül, így a családi pótlék összege nő a gyermek életkorával. 
 

Németországban is sokféle juttatás jár a dolgozóknak
Ezen az oldalon a 2023-as legfrissebb adatokat találjuk. 2023. január 1-jétől minden gyermek után havi 250 eurót adnak, emellett a kiegészítő támogatást is növelik így a maximális összeg havi 250 euró lesz, ha a szülőknek kevés a jövedelmük. 
A kiegészítő fűtéstámogatást mindenféle fűtéstípusra lehet igényelni, így aki olajkályhával, vagy fával fűt, az is kaphat egy évre visszamenőlegesen is 2000 eurót háztartásonként. 

Az élelmiszerek áfája is jóval kevesebb, mint nálunk. Az alapélelmiszerek 7%-os ÁFA alá esnek, többek közt: gyümölcsök, zöldségfélék, tejtermékek (minimum 75% tejtartalom), hús, hal, tojás, méz, gabonatermékek, pékáru, kávé, só, cukor, ecet.

Látjuk, hogy sajnos vannak különbségek az országok között: van, ahol a lakosság jár jobban és van, ahol a központi költségvetés feneketlen zsákjában tűnnek el a javak. Mindenki úgy és ott él, ahol tud és ahogyan lehetősége van rá. Végül már csak egy kérdés maradt, melyre nem adtunk választ eddig:

Ha ennyire jó minden, akkor miért van sofőrhiány Németországban?
Németországban körülbelül 1,5 millió kamionsofőr dolgozik, közülük egymillió 45 évnél idősebb. A Welt című újság szerint évente körülbelül 40 000 teherautó-sofőr megy nyugdíjba, viszont alig 16 000 frissen képzett sofőr kerül a munkaerőpiacra.

A közúti teherszállítás sokkal gyorsabb ütemben növekszik, mint a vasúti. Ennek számtalan oka van, így sok útvonalon alig van alternatíva a teherautók helyett. A Statista szerint 2023-ban a teherautók tették ki a németországi teherszállítás 72 százalékát. 
A fennmaradó csaknem 28 százalék a vasúton, a belvízi utakon és a légi közlekedésben oszlik meg. Amíg ilyen ütemben fejlődik a közúti fuvarozás és ennyire nem tudják belföldön biztosítani az utánpótlást Németországban, addig bizony sok külföldi sofőrre lesz szükségük!

Nézd meg legfrissebb ajánlatainkat!