Teherautó vezetők, kamionosok gyakori munkahelyi problémája a derékfájás, így sokan
csak fiatalon vállalnak sofőr állást, mert idővel mozgásszervi problémát okoz a tartós ülés.
Cikkünkben érthetően és röviden összefoglaltuk, mit lehet tenni ellene
Egy kamionban nem olyan az ülés, mint egy irodai székben!
Órákig tartó vezetés közben a sofőr nem tud testhelyzetet váltani, elgémberednek a tagjai.
A krónikus hátfájás gyakran a szakma a következménye, sokkal többen szenvednek ettől,
mint egy esetleges baleset következményeitől.
Aki sofőr állást vállal, az tudja, hogy a munkaideje nagy részét a vezetőülésben fogja tölteni,
amely egyfajta kényszerhelyzet a testnek.
A megfelelő ülés beállítás szó szerint létfontosságú
A fuvarozó cégek sofőr állás felhívásai a saját járműflottájuk vezetésére szól, amelyek
esetleg nem illeszkednek jól a munkavállaló alkatához. Ezért különösen fontos, hogy
közvetlenül az indulás előtt a sofőrök a saját kényelmükre is felkészüljenek. Tudjuk, hogy ezt
a járművezetés oktatása során is elmondták, de nem árt még egyszer felfrissíteni a tudást.
Mindenki számára fontos, hogy a belső tér megfelelően legyen beállítva, hogy:
- elérje a pedálokat és a kezelőszerveket,
- elegendő fejtérrel rendelkezzen
- olyan magasan üljön, hogy kilásson az első és oldalsó ablakokon és a tükrökön,
- a kar kinyújtása nélkül érje el a kormánykereket.
A helyes vezetési testtartás, amit minden sofőr állásra jelentkezőnek tudnia kell
Ahhoz, hogy a vezetőfülkét testméretéhez igazítsa, először is gondoskodjon arról, hogy
elegendő hely legyen, legalább 30 cm a kormánykerék és a mellkasa között.
A kormányoszlop nem zavarhatja a lábak mozgását, a kormányzást és a pedálok
működtetését, és nem ütheti bele a térdét a járműbe való be- és kiszálláskor. Ez a beállítás
biztosítja, hogy a biztonsági öv és a légzsák a maximális biztonságot nyújtsa az esetleges
ütközés esetén.
Ülésbeállítások elvégzése 9 pontban - ne hagyja ki, ha először ül bele, vagy ha Ön
előtt más vezette
1. Ülésmagasság, tükrök
Emelje meg az ülést olyan magasra, amennyire csak tudja, de még mindig kényelmes
legyen. Ez a magasság optimalizálja a kilátást az ablakokon keresztül. Ügyeljen arra, hogy
elegendő hely legyen a tető és a feje között. Állítsa be a tükröket, miután befejezte a többi
funkció beállítását.
2. Az ülés helyzete
Mozgassa előre az ülést, amíg a pedálokat a teljes lábával, nem csak a lábujjaival
könnyedén végig tudja nyomni. Előfordulhat, hogy újra kell állítania az ülés magasságát,
hogy jobban tudja irányítani a pedálokat.
3. Az üléspárna dőlésszöge és hossza
Döntse meg az ülőpárnát, amíg a combja a párna teljes hosszában meg nem támaszkodik
anélkül, hogy a térd hátsó részén nyomás nehezedne. Akkor jó, ha a súlyelosztása
egyenletes és a medencéje sem billen hátra. Amelyik gyártmánynál ez lehetséges, állítsa
be az ülés hosszát is.
5. Kormánykerék szöge
Ha a kormánykereke fel-le billenthető, döntse úgy, hogy a kormánykerék közepe mögötti
légzsák a mellkas közepére mutasson. A karoknak és a vállnak kényelmes helyzetben kell
lenniük (nem túl magasan vagy túl alacsonyan).
6. Fejtámla beállítása
Akkor van jól beállítva, amikor a teteje egy szintbe kerül a feje tetejével. Ha a fejtámla
dönthető, állítsa be a fejtámla dőlésszögét úgy, hogy ülő testhelyzetben gyakorlatilag
megérintse a feje hátsó részét.
7. Ülés háttámlája
Állítsa be a háttámlát úgy, hogy az teljes hosszában megtámassza a hátát, amikor kihúzza
magát. Ha túlságosan hátra dönti, az nem kényelmes, mert a fejét és a nyakát előre kell
nyújtania, ami izomfáradtságot, nyak- vagy vállfájdalmat okozhat. Ha pedig túl előre, akkor
nem lesz elég helye.
8. Deréktámasz
Ma már egyre több modellben van. Állítsa fel-le és ki-be, amíg egyenletes nyomást nem
érez a háta mentén a csípőtől a vállmagasságig, szinte belesimul az ülésébe. Ezen a ponton
az üléstámlának kényelmesnek kell lennie, és nem lehetnek rések vagy nyomási pontok.
Ha a vezetőülésben nincs deréktámasz, helyezzen feltekert takarót vagy derékpárnát a háta
és az ülés közé, hogy támogassa az alsó gerincszakasz természetes ívét. De be is
szerezheti a saját deréktámaszát is, ez is azt mutatja, hogy a sofőr állás fontos önnek és
ügyel az egészségére.
9. Finomhangolás
Lehetséges, hogy egy hosszabb út szünetében újra végig kell mennie az 1-8. lépéseken.
Nyújtson, mozgassa át magát:
Egy sofőr állás emberpróbáló munka, teljes odafigyelést kíván, így ennek fenntartására
igyekezni kell több rövid szünetet tervezni. Ha megáll pihenni, mindenképpen mozgassa át magát: ez nem csak a gerincnek és az izmoknak szól, hanem a keringését is élénkíti, így a
figyelmére is hatással van.
Végezzen rendszeres testmozgást
Ha szabadnapos, érdemes több mozgást és nyújtást beépíteni a napi rutinba. A rendszeres
edzés, torna, különösen a core típusú gyakorlatok, vagy a jóga segíthet az erős, egészséges
gerinc megőrzésében, ami a sofőr állás betöltéséhez fontos.
Sofőrök között sajnos gyakori a porckorongsérv.
Ezt azt okozza, hogy a gerinccsigolyák közötti “lengéscsillapítók” a porckorongok
kinyomódhatnak és a kimenő idegeket nyomják, ami kisugárzó fájdalomhoz vezet. Nem
csak hátfájást okoz, hanem a lábba, fenéktájra, vagy a bordaívek alatt is kellemetlen.
A hátfájás második leggyakoribb oka az isiász.
Ez a mozgás hiánya és a hosszabb ülő helyzetben való tartózkodás miatt is előfordul. Az
ülőideg a láb hátsó részén fut végig. Amikor becsípődik, éles fájdalmat okoz, amely fel-le
sugárzik a lábában és a hátában. Jellemzően a járműből való ki-és beszálláskor, leugráskor
fordul elő.
Térdfájás
A teherautósofőrök által tapasztalt térdfájdalmat okozhatják a tengelykapcsoló és a
gázpedálok ismétlődő mozdulatai , a be- és kirakodás, valamint a magas járműbe való be-
és kiszállás, valamint a pótkocsikról való leugrás. A térd ínszalagjainak gyulladása gyakori
sofőrbetegség. Bár a masszázs és a rutin nyújtás átmenetileg enyhítheti a térdfájdalmát,
valószínűleg orvosi segítségre lesz szükség.
A sofőr nyaka is sokszor megfájdulhat
A kamionsofőrök nyaki fájdalmat tapasztalnak a hátfájás okozta munkakörülmények
némelyike miatt, mint például a rossz testtartás és a hosszú órákon át ülő helyzetben.
Teherautósofőrök által tapasztalt vállfájdalom
A sofőr állás kemény munka, sokat vesz vele a vállára. Ezt értsük szó szerint. A vállfájdalom
nagyon gyakori a teherautó-sofőröknél, Általánosságban a teherautóba való be- és kiszállás,
ponyvázás, láncozás, be- és kirakodás által okozta ismétlődő erőltetésekre, sérülésekre utal.
A tünetek közé tartozik az ízületi gyulladás, a mozgás beszűkülése.
Az elhízás kifejezetten gyakori és nem tesz jót a gerincnek sem.
Sokan nassolnak a hosszú, egyhangú utakon, és cukros üdítőkkel oltják a szomjukat.
Vannak sofőrök, akik egész nap alig esznek és este pótolnak be mindent. A rendszertelen
étkezés és a nassolás sok üléssel együtt rossz kombináció. A sofőr állás feszültsége nem ok
az elhízásra!
A visszeres problémák szintén gyakoriak a sofőrök között
A folyamatos, szinte mozdulatlan lábakban pangani kezd a vér és a vénák fala kiboltosodik.
Ezt nevezi a köznyelv visszeres lábnak. Már viszonylag fiatalon megjelenhet. Legjobb
ellenszere a mozgás, a lábak átmozgatása a vezetés szünetében. Szabadidőben pedig a
kerékpározás, futás, guggolások, lábgyakorlatok végzése. Nagyobb út előtt egy nadrág alatt
láthatatlan rugalmas visszér-lábszárvédő is hasznos lehet.
Az aranyér sok poénkodás tárgya, de akinek van, az nem nevet, mert roppant kellemetlen
és fájdalmas tud lenni. Ez is vénás probléma és a sok üléstől gyakori a sofőrök között is. Aki
hajlamos rá, az el sem indul megfelelő krém és tisztasági eszközök nélkül. Egy erre való
gyűrű alakú ülőpárnával megkönnyíthető a sofőr munka, mert ülés közben tehermentesíti a
fájó részeket.
A sofőr állás jól fizető munka, ám nagyon igénybe veszi a szervezetet
Testileg és szellemileg is fárasztó a napi sok-sok óra a volán mögött. Sokak szerint a sofőr
munka egy életmód, különösen a kamionosoké. Hogy biztonságban induljon és érkezzen
meg, törődnie kell magával.
Ezeket a tüneteket és elkerülési módjukat azért írtuk le, hogy mindazok, akik szeretnének
jelentkezni egy sofőr állás felhívásra, azok számára adjunk egy olyan felkészítést, hogy
megőrizhessék egészségüket, munkaképességüket a teljes pályájuk során.
Mert az ember nem gép, bár erős gépeket vezet, a saját testi épsége a legértékesebb
dolgok egyike a világon!