Új szabályozással gyorsabb lesz egy “nagykategóriás jogsi” megszerzése
A sofőrhiány egyre égetőbb probléma Magyarországon. Az iparág számos szereplője örömmel fogadta az új rendeletet, amely egyszerűbbé és gyorsabbá tenné a szükséges jogosítványok megszerzését. A változtatások hosszú távon segíthetnek a munkaerőhiány enyhítésében. Bemutatjuk az új szabályozás lényegét, a szakmai véleményeket és a várható hatásokat.
Az utak királyai átlagéletkora egyre magasabb
Az elmúlt években egyre nőtt hiány volt a szakmában. A hazai statisztikák szerint 2023-ban a hivatásos gépjárművezetők átlagéletkora jelentősen emelkedett. Az összesen több mint 83 ezer hivatásos gépjárművezető közül több mint tízezer 60 év feletti és közel 25 ezer 50–60 év közötti dolgozik hazai cégeknél nagykategóriás jogosítványhoz kötött járműveken. Ez azt jelenti, hogy hamarosan 10-15 ezer új sofőr kell csak a nyugdíjba menők, illetve a pályát abbahagyók helyére.
A fiatal sofőrök aránya Magyarországon különösen alacsony, a 25 éven aluliak aránya alig egy százalékot tesz ki. Évente alig ezer új sofőrrel bővül az állomány, ami messze elmarad a szükségletektől.
Az MKFE szerint nem vonzó a kamionos szakma a fiatal generáció számára: hiszen azzal jár, hogy akár egy-két hétig távol kell lenni az otthonuktól. Sokan még úgy sem vállalják, hogy hivatásos sofőrként akár nettó 700–900 ezer forintot is hazavihetnek kezdő jövedelemként. Ezek
Jelenleg a modulok megszerzése kötött sorrendben történik
A kamionsofőr munkához, először a C kategóriás jogosítványt kell megszerezned, ami a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók vezetésére jogosít. Ezután jöhet a C+E kategória, ami a nehéz pótkocsis teherautók és kamionok vezetéséhez szükséges. A tanfolyamok külön-külön elég hosszadalmasak és költségesek, ami sokakat eltántorít.
Az új rendelet szerint mi fog változni?
Az új szabályozás szerint egyben is megszerezheted a C és C+E kategóriás jogosítványt, így egyszerre teheted le az elméleti és gyakorlati vizsgákat. Ezzel nem csak időt, de pénzt is spórolhatsz! A jelenlegi rendszerben külön kell elvégezni a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépjárművek vezetésére jogosító C kategóriás képzést, majd ennek sikere után jelentkezhetsz a nehéz pótkocsis teherautó és kamion vezetésére jogosító C+E kategóriára.
A változtatás lényege, hogy a két képzés egyszerre végezhető el, így az elméleti és gyakorlati vizsgákat is összevontan teheted le. Az egyes modulok külön elvégzése helyett egy átfogó képzés lesz, ami gyorsabb és hatékonyabb.
Akár lefeleződhet a képzési idő
A jelenlegi képzési rendszerben a C és C+E kategóriás jogosítvány megszerzése összesen akár egy évet is igénybe vehet. Az új rendszerben a képzési idő jelentősen lerövidülhet, akár 4-5 hónapra is csökkenhet. Ez azért fontos, mert sokan azért nem vágnak bele a képzésbe, mert nem akarnak ennyi időt befektetni, ráadásul a hosszú tanfolyam alatt nem keresnek pénzt.
A jogosítvány ára nem lesz kevesebb
Egy "nagykategóriás" jogosítvány megszerzésének költsége jelenleg akár a 800 ezer forintot is elérheti. Ez az összeg sokakat eltántoríthat, különösen akkor, ha közben nem tudnak dolgozni. Az új rendszerrel a képzési költségek ugyan nem csökkennek jelentősen, de a rövidebb képzési idő miatt kevesebb időt kell finanszírozniuk az érdeklődőknek.(vagy a munkáltatóknak)
Bár az egyszerűsítés nem csökkenti drasztikusan a tanfolyamok árát, a gyorsabb képzés vonzóbbá teheti a szakmát a fiatalok számára. Az oktatás legnagyobb költsége a gyakorlati képzés, amelynek időtartamát közlekedésbiztonsági okokból nem lehet tovább csökkenteni.
Az új rendelet gyakorlati bevezetése még időt igényel
Az új rendelet, amely egyszerűsíti a C és C+E kategóriás jogosítványok megszerzését, várhatóan az őszi időszakban lép életbe. Ahhoz azonban, hogy az összevont képzés ténylegesen megkezdődhessen, még módosítani kell a tananyagot meghatározó tantermi és vizsgakövetelményeket. Az átállás további előkészületeket igényel. A szakma abban bízik, hogy ezek a módosítások gyorsan megtörténnek.
A munkáltatók így több új sofőrt remélnek
A sofőrhiánnyal küzdő fuvarozó cégek úgy vélik, hogy az új rendszer nagy előnye, hogy gyorsabban befejezheted a képzést, és kevesebb vizsgastresszel kell szembenézned. Bár a költségek nem csökkennek jelentősen, a rövidebb képzési idő már önmagában is vonzóbbá teheti a szakmát.
A lemorzsolódás csökkenését is várják, hiszen sokan megálltak eddig a C kategóriánál, mert nem volt többre pénzük, vagy idejük.
A fiatalok számára is számos lehetőséget kínál az új rendelet.
Már 18 évesen el lehet kezdeni a rutinvizsgát, bár a hivatásos sofőr forgalmi vizsgát csak 18 éves kortól lehet letenni. A kezdő teherautó sofőr 21 éves korig csak belföldön vezethet, a nemzetközi utakra csak 21 éves kora után mehet. Az első utarka pedig mindenképp mentorokkal, tapasztaltabb sofőrökkel együtt.
A szakma szerint nem sokkal rózsásabb a helyzet
Az új rendszerrel kapcsolatban vannak aggályok, például a költségek továbbra is magasak maradhatnak. Az MKFE további könnyítéseket javasol, például automata váltós járműveken történő oktatást, hiszen ma már szinte csak ilyenek közlekednek az utakon. Ez segíthetne abban, hogy a képzés még inkább megfeleljen a valós igényeknek.
Nemzetközi kitekintés: tapasztalatok, megoldások
Más országokban is hasonló problémákkal küzdenek a kamionsofőrök munkaerőhiányának kezelésében, és több helyen is bevezettek már hasonló egyszerűsítéseket, mint amilyeneket Magyarország most tervez.
Németországi kamionsofőr képzés
Németországban a kamionsofőrök képzése többféle jogosítvány kategóriára épül, és az oktatási rendszerük szintén lehetővé teszi a kombinált képzést. A német rendszerben a "C" kategóriás jogosítvány megszerzése alapfeltétel, amely után a "CE" kategóriát is megszerezhetik a sofőrök, ami lehetővé teszi a nehéz pótkocsis teherautók vezetését.
A sofőr képzési költségek Németországban jelentősek lehetnek. Például egy "C" kategóriás jogosítvány megszerzése körülbelül 2.973 euróba kerül, beleértve az alapdíjat, gyakorlati órákat és a kötelező speciális utak költségeit. Ezen felül további költségek merülhetnek fel, például az orvosi vizsgálatok és látásvizsgálatok díjai, amelyek szükségesek a jogosítvány megszerzéséhez vagy meghosszabbításához
Németországban lehetőség van arra, hogy a munkanélküli hivatal finanszírozza a jogosítvány megszerzését, ha a jelentkező munkanélküli és nincs kereslet a korábbi szakmájában Ez jelentős segítséget nyújthat azoknak, akik új karriert szeretnének kezdeni kamionsofőrként. Erről itt olvashatsz.
Európában több helyen is hasonló lépéseket tesznek a sofőrhiány kezelésére, például az oktatási rendszer egyszerűsítésével és a fiatalok bevonásával a szakmába. A különböző európai országok tapasztalatai azt mutatják, hogy a kombinált képzések és a célzott anyagi támogatások hatékonyan segíthetnek a munkaerőhiány enyhítésében.
Remélhetőleg több fiatal sofőr lesz
Az új magyar rendelet, amely lehetővé teszi a C és C+E kategóriás jogosítványok együttes megszerzését, egy fontos lépés a sofőrhiány kezelésében. A nemzetközi példák, is azt mutatják, hogy a kombinált képzések és a megfelelő anyagi támogatások jelentősen hozzájárulhatnak a munkaerőpiac stabilizálásához és a fiatalok bevonásához a szakmába.
Bár még vannak kihívások, a képzési idő rövidülése és a fiatalok számára kínált új lehetőségek mindenképpen vonzóvá teszik a sofőr munkát.