soforallas

Tél és nyár a sofőrfülkében

 

Aki sofőr munkát vállal, az ideje nagy részét az utakon tölti. Egy hosszabb úton a sofőrfülke szinte a “második otthona” lesz, nem mindegy, mit visz magával, hogyan készül fel. A kamionos munka életformát is jelent, ad egyfajta szabadságot, de sokat is vár el, többek között kényelmetlenségeket is.  

Az időjárás útközben ritkán a barátunk
Bármi történhet, így a rutinos sofőr minden eshetőségre számít. Cikkünkben sorra vesszük azt, mire lehet szükség télen és nyáron menet közben, illetve milyen nehézségeket kell önállóan megoldani, hogy kényelmesen és biztonságosan töltse az úton a munkaidejét. 

A sofőr személyes felszerelése évszakonként, vagy útirányonként változó lehet
Cikkünkben most azokról az extra dolgokról beszélünk, ami nem közvetlenül a vezetéshez, vagy a munkavédelemhez kötődik. Aki kezdő sofőr annak többnyire hiányos a felszerelése, így fontos, hogy tapasztaltabbaktól kapjon egy kis útravalót.

Az a legfontosabb, hogy tervezzünk előre, mindig kalkuláljuk be a váratlan eseteket is
Tudjuk, hogy hová, előreláthatólag hány napig tart majd az út. A felszerelést, az ételt, vizet, tiszta ruhát és egyebeket azonban ráhagyással számoljuk. Bármi történhet, ami megnöveli a menetidőt - egy földcsuszamlás, vagy baleset miatti állás, meghibásodás, sztrájk, hosszú dugók…

Energiaellátás
A rutinos  sofőr visz magával egy kis áramátalakítót, vagy külön powerbankokat is, (ezeket menet közben lehet tölteni) így nem a kamion akkujáról megy este a zenehallgatás, a számítógépezés. Ezzel azt a kellemetlen meglepetést lehet elkerülni, hogy amíg alszol, lemerül az aksi és nem tudsz elindulni. 

Nyáron, illetve déli országokban a legnagyobb gondot a meleg, illetve a hirtelen támadó erős viharok jelentik.

A sofőrfülkét süti a nap, légkondi nélkül valóságos kemence lenne. Szerencsére ma már ez alapfelszerelés, bár nem mindig volt így. A melegben a magunkkal vitt ételek és ivóvíz megfelelő hűtése, tárolása is fontos.
Az, hogy mekkora a beépített hűtő a fülkében, az típustól függ: van, amelyiknek csak egy kis fiókszerű része van, de van, amelyiknek akkora majdnem, mint az otthoni. Természetesen az úton sem kell lemondani a főzésről és a friss ételekről. Az állandó konzervezés kikezdi az ember gyomrát, az éttermek, büfék pedig a pénztárcát apasztják le. Vigyünk magunkkal jól záródó műanyag dobozokat, így gusztusosan eltehető akár az alapanyag, akár a készétel. Nyáron, a nagy melegben számoljunk azzal, hogy hamarabb romlik minden.

Az ivóvízről se feledkezz meg
Nyáron nem csak az úton, de az állásidőben, rakodáskor is nagyobb a vízigény. A cukros üdítőktől, energiaitaloktól pedig még szomjasabb lesz az ember. Vizet is mindig kell vinni, ne számíts arra, hogy az út közben bárhol lesz, bár a benzinkutasok többsége jófej. Inkább legyen két tartalék vizeskannád, mint egy sem. Nem beszélve arról, hogy a mosakodást és a mosogatást is sokszor ebből kell megoldanod.

Legyen megfelelő mennyiségű váltóruha. 
Az ülésbe beleizzad az ember, így naponta egyszer minimum át kell öltözni. Vannak, akik út közben mosnak, de kezdetben jobb hazai tartalékkal, pár plusz darabbal készülni. Egyébként pedig gyakran nincs is idő mosni.
Ami még segíthet: nyáron a sofőrülésre és a háttámlára teríts egy törölközőt, ami felfogja az izzadság jó részét és nem marad utánad szag az ülésben. Mondanom sem kell , ha már ültél be a fülkébe más után - hát nem egy üde élmény, az biztos…

Bármennyire nyár van, legyen nálad mindig meleg és vízálló ruha is, hiszen az idő - különösen a hegyekben - bármikor megváltozhat. Az éjszakák is lehetnek hűvösek és a reggel okozhat meglepetéseket.
Esőben, szélben is kell  rakodni, megerősíteni a ponyvát, esetleg kisebb javításokat elvégezni, így a nyári felszerelésedre is egyfajta túlélőtúraként tekints. 
A jó sofőr mindig számíthat a saját felkészültségére, a még jobb pedig még másokon is tud segíteni.

A fülke tisztántartásához érdemes tisztítószereket is vinni, hiszen a tiszta és igényes sofőr útközben is az. Antisztatikus portaszító felületspré, üvegtisztító, illetve olajos szennyeződéseket oldó szer is mindig legyen kéznél, esetleg gumikesztyű is.

A kamionosnak a téli időre talán még jobban kell készülni, mint a nyárra
Tél alatt a hideg, esős, havas, jeges időt értjük, ami az északi országokban, vagy a magasabb hegységekben az év nagy részében előfordulhat. A télies felszerelés az útiránytól függően szinte bármikor kellhet. Most nem a téli gumiról és a hóláncról beszélünk, mert az alapvető. De a sofőrnek télen is komfortosan kell éreznie magát.

Hidegből melegbe
A fülke fűtése és a kinti levegő hőmérséklete között nagyon nagy, akár 20-30 celsius fok különbség is lehet. A felszerelés összecsomagolásakor arra is készülni kell, ha esetleg leáll valamiért az állófűtés. Ehhez megfelelő minőségű hálózsák (akár fűtőszálas is) és thermoruha legyen bekészítve, hiszen egy fűtetlen fülkében éjjel akár meg is lehet fagyni. 

Ha a nagy hóban reked a kamion, az jelentősen megnövelheti a menetidőt, és próbára teheti a sofőr türelmét és állóképességét. Erre is fel kell készülni, mindig kellenek tartalékok.

Mindig legyen kéznél jégoldó, illetve a havat, jeget letakarító eszköz. 
A felrakódott hó és jég nem csak többletsúlyt (többletfogyasztást) jelent, hanem balesetveszélyes is. Sáros, nehezebb terepre indulás- és haladássegítő láncok a meghajtott kerekekre, illetve havas utakhoz hólánc. Többen hordanak magukkal télen kis hólapátot, illetve gyalogsági ásót is, mellyel meg lehet tisztítani a területet az induláshoz.

A téli rakodáshoz, kiszálláshoz a megfelelő télálló munkaruha, cipő, védőkesztyű természetesen szükséges. 
Azonban menet közben, amikor beindítjuk a fülke fűtését, ezeket a rétegeket le kell venni, mert gyorsan belemelegszik, beleizzad az ember. Sőt, ha bemelegszik, akkor romlik a figyelem is. Legyen mindig egy menet közbeni váltóruha, váltócipő is, amely kényelmesebb a hosszú úton vezetéshez. 

A hidegben praktikus egy kis vízforraló, amivel bármikor készülhet egy forró kávé, tea vagy levespor. Legyen termosz, illetve az ételek tárolására alkalmas dobozok, edények. Nagyon praktikus lehet menet közbeni főzéshez egy kis elektromos kuktasszerű rizsfőző edény, mely nevével ellentétben hús párolására, de még egy pörkölt megfőzésére is alkalmas. Ha megáll a sofőr, már kanalazhatja is a maga készítette friss ebédet.

Sokan használnak megálláskor dobozos gázfőzőt, melybe a speciális kis palackokból is vigyünk tartalékot, mert kint drágább, vagy van ahol nem is lehet kapni. Edényekből csak tapadásmenteset vigyünk, azt könnyebb mosogatni, kevesebb vízzel.


Összefoglalva: 
A sofőr állás nem csupán lágy tavaszi napsütésről szól, hanem az év minden napjára tartogat meglepetéseket, kemény helyzeteket. Aki kamionozik, az saját magát is el kell tudja látni azon felül, hogy felelős egy hatalmas jármű és annak rakománya biztonságáért.

Akár belföldi teherautó sofőr állást keres, akár nemzetközi fuvarozó cégnél kamionos állást, oldalunkon megtalálja a megfelelőt. Ha pedig még nem bukkant fel az igazi, akkor iratkozzon fel és a legfrissebb ajánlatokat naprakészen küldjük.