A fuvarozási szakmában az új biztonsági szabályozások és technológiai fejlesztések mindig fontosak, hiszen ezek közvetlen hatással vannak a mindennapi munkánkra. Az Európai Unió új rendeletei alapján 2024 júliusától kötelezővé válik többfajta biztonsági rendszer alkalmazása a teherautókban és azok utánfutóiban.
Cikkünkban összefoglaljuk, mely rendszerek válnak kötelezővé, és mit érdemes tudni róluk Amelyekről szó lesz: ISA, TPMS, AEBS, LDW, HSA, BSA.
Milyen GSR rendszerek váltak kötelezővé?
1. Intelligens sebességszabályozó (ISA)
Az ISA rendszer figyeli a jármű sebességét, és figyelmeztet, ha túlléped az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. Nem kényszerít a lassításra, de egyértelmű jelzéseket ad, ha túl gyorsan mész. A rendszer például akusztikus vagy vibráló jelzéseket küldhet, sőt, olyan visszajelzéssel is élhet, amikor az autó pedálja finoman visszatolja a lábad, hogy figyelmeztessen a sebesség csökkentésére. Ha még így sem lassítasz, az ISA automatikusan csökkentheti a sebességet.
Az ilyen intelligens technológiák segíthetnek csökkenteni a balesetek számát, javítva az utak biztonságát mind a sofőrök, mind a többi közlekedő számára. Az EU rendeletei szerint az ISA 2024 júliusától kötelező lesz minden újonnan forgalomba helyezett járműben, ami hosszú távon a közlekedésbiztonság színvonalát fogja emelni.
Ez különösen hasznos, ha hosszú utakon vagy esetleg olyan helyeken közlekedsz, ahol gyakran változnak a sebességkorlátozások.
2. Gumiabroncs nyomásfigyelő rendszer (TPMS)
Európában a teherautók 40-65 százaléka túl alacsony abroncsnyomással közlekedik, 10 százalékuk pedig túlfújt gumikkal. A Tyre Pressure Monitoring System, TPMS folyamatosan ellenőrzi a jármű gumiabroncsainak nyomását, és figyelmezteti a sofőrt, ha az előírt érték alá csökken. A TPMS elsődleges célja, hogy megelőzze a túlságosan alacsony guminyomás miatt bekövetkező baleseteket.
Nem új találmányról beszélünk: A TPMS-t eredetileg a 1980-as években fejlesztette ki a Bendix és a Schrader Electronics. Először a luxusautókban jelent meg, majd később terjedt el a szélesebb autópiacon, beleértve a teherautókat is.
Sofőrként tudod, hogy miért fontos ez: az alacsony gumiabroncs-nyomás nemcsak a gumiabroncsok felmelegedését és gyorsabb kopását okozhatja, hanem megdobja a jármű üzemanyag-fogyasztását is, mivel növeli a gördülési ellenállást. A TPMS figyelmeztetéseinek köszönhetően a sofőr időben intézkedhet, hogy beállítsa a nyomást.
A keréknyomás közvetlenül befolyásolja a jármű úttartását, irányíthatóságát is. A megfelelő gumiabroncs-nyomás fenntartása különösen fontos a nehéz teherautóknál, mert az egyenletes terheléselosztás hozzájárul a jármű stabilitásához és a rakomány biztonságos szállításához. 10 -18, netán még több kerék esetén a TPMS használata mindenképpen indokolt, de most már kötelező is.
3. Automatikus vészfékező rendszer (AEBS)
Az AEBS radarokat és kamerákat használ, hogy észlelje az előtted lévő akadályokat, és szükség esetén automatikusan fékezzen. Ez különösen fontos lehet balesetveszélyes helyzetekben, például amikor hirtelen megáll egy jármű előtted, vagy ha gyalogos lép ki az úttestre.
Az Automatikus Vészfékező Rendszer (AEBS) különösen kritikus szerepet játszik a közúti biztonság növelésében, mivel képes jelentősen csökkenteni a balesetek számát és súlyosságát. A rendszer folyamatosan figyeli a jármű előtti területet radarok és kamerák segítségével, és ha egy potenciális ütközés közeleg, az AEBS először figyelmezteti a sofőrt, majd szükség esetén automatikusan fékez.
Milyen előnyöket hozhat a használata? - előreláthatólag évente akár 4000 életet is megmenthet Európa-szerte, mivel a statisztikák szerint az AEBS a halálos balesetek számát akár 20%-kal is csökkentheti.
A technológia azonban még nem tökéletes; jelenlegi formájában elsősorban a nagyobb járművekkel való ütközések megelőzésére van optimalizálva, és még nem nyújt teljes körű védelmet a gyalogosok vagy kerékpárosok ellen.
Melyik gyártónak köszönhető?
Az AEBS alapjait olyan vezető autóipari beszállítók fejlesztették ki, mint a Bosch, a Continental és a ZF Friedrichshafen, amelyek élen járnak az autóipari szenzorok, radarok és kamerák fejlesztésében. Ezek a vállalatok a technológiai megoldásaikat integrálták különböző autógyártók, például a Mercedes-Benz, Volvo és Scania járműveibe. De mára már márkától függetlenül kötelező aktív biztonsági elem minden új teherautóhoz.
4. Vészhelyzeti sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDW)
A Lane Departure Warning különösen fontos szerepet játszik a sofőrök biztonságában, mivel a kamionok, pótkocsis teherautók nagyobb mérete és nehezebb manőverezhetősége miatt egy váratlan sávelhagyás sokkal nagyobb kockázattal járhat.
Az LDW a járművön elhelyezett kamerák és szenzorok segítségével folyamatosan figyeli az útburkolati jeleket, és ha a járművel elkezdenéd elhagyni a sávot anélkül, hogy irányjelzőt használnál, a rendszer figyelmeztető jelzést ad. Ez lehet hangjelzés, vizuális figyelmeztetés, vagy akár a kormány vagy az ülés rezgése is.
A sofőrt védi: a statisztikák szerint az LDW rendszerek akár 11%-kal is csökkenthetik az egyjárműves balesetek, oldalütközések és frontális ütközések előfordulását. Amikor mégis baleset következik be, az LDW rendszer által nyújtott figyelmeztetések akár 21%-kal is mérsékelhetik a sérülések súlyosságát.
5. Visszagurulásgátló rendszer (HSA)
A visszagurulásgátló rendszer különösen hasznos lehet meredek lejtőkön vagy dombokon, amikor indulni próbálsz. Ez a rendszer megakadályozza, hogy a teherautó visszaguruljon, ami növeli a biztonságot, és megkönnyíti a manőverezést.
A visszagurulásgátló rendszer, más néven Hill Start Assist (HSA), automatikusan érzékeli, ha a jármű emelkedőn áll meg, és megakadályozza, hogy visszaguruljon, amikor a sofőr a fékpedálról az gázpedálra vált. Ez a néhány másodperces késleltetés elegendő időt biztosít a neked az egyenletes és biztonságos elinduláshoz anélkül, hogy aggódnod kellene a jármű visszagurulása miatt.
Ez a funkció nemcsak a biztonságot növeli, hanem a stresszt is csökkenti, különösen olyan helyzetekben, amikor nehéz rakományt szállítasz vagy kedvezőtlen időjárási körülmények között vezetsz.
A HSA rendszer különösen hasznos lehet forgalmas utak vagy kereszteződések esetén, ahol a gyors és biztos elindulás kulcsfontosságú. Emellett a HSA csökkenti a tengelykapcsoló és a fékrendszer kopását is, mivel megakadályozza, hogy a jármű visszagurulásával túlzott terhelésnek legyenek kitéve ezek az alkatrészek.
6. Kamerarendszerek a holtterek csökkentésére
Ezek nemzetközileg általában a BSA (Blind Spot Assist), BSD (Blind Spot Detection) vagy BSM (Blind Spot Monitoring) rövidítéssel ismertek. Ezek a rendszerek különféle érzékelőket és kamerákat használnak a jármű melletti területek figyelésére, és figyelmeztetik a sofőrt, ha egy másik jármű belép a holttérbe.
Az Európai Unió szabályozásai szerint 2024-től kötelezővé válik ezeknek a rendszereknek az alkalmazása minden új teherautóban és nagyobb járműben, 2029-tól pedig általánosan.
A Blind Spot Detection (BSD) rendszert több autóipari beszállító fejlesztette ki, köztük a Bosch és a Continental. Mindkét cég hangsúlyt fektetett az intelligens vezetőtámogató rendszerek, így a BSD technológia fejlesztésére, amely szenzorokat és kamerákat használ a jármű holtterének figyelésére, és figyelmezteti a sofőrt, ha egy másik jármű belép ebbe a területbe.
Mesterséges intelligenciával működnek
A Blind Spot Detection (BSD) rendszerek gyakran alkalmaznak gépi látás technológiát. A beérkező képi adatokat valós időben elemzik és lehetővé teszik a rendszer számára, hogy pontosan érzékelje a holttérben lévő objektumokat.
A kamerák által rögzített képeket algoritmusok dolgozzák fel, amelyek felismerik és nyomon követik az objektumokat, majd figyelmeztetést küldenek a sofőrnek, ha egy másik jármű vagy ember a holttérbe kerül.
A gépi látás technológia alkalmazása különösen fontos a BSD rendszerek pontossága és megbízhatósága szempontjából, tehát nem pusztán képet küld a sofőrnek, hanem feldolgozott információt
Mikor léptek hatályba az új GSR előírások?
Az új szabályozások 2024. július hatodikától minden újonnan gyártott teherautóra vonatkoznak. A biztonsági rendszerek bevezetésének célja, hogy csökkentse a közúti balesetek számát és súlyosságát.
A teherautók részvételével történt balesetek gyakran súlyosabbak, mint a kisebb járművekkel történtek, ezért is lényeges, hogy a teherautók a lehető legmodernebb biztonsági technológiákkal legyenek felszerelve.
Hogyan készülhetsz fel?
Amennyiben teherautó sofőrként dolgozol, érdemes alaposan megismerni ezeket a rendszereket, és megtanulni azok használatát. Ha pedig fuvarozó céget vezetsz, érdemes már most elkezdeni tervezni a flotta modernizálását.
Az új rendszerek nemcsak a biztonságot növelik, hanem hosszú távon a sofőr munka hatékonyságát is javítják, hiszen kevesebb baleset, kevesebb állásidő, és megbízhatóság érhető el velük.