soforallas

A németországi útdíj megduplázása a magyar fuvarozókat is keményen érinti
 

2023. december elsején lépett hatályba a német útdíjak sokat vitatott emelése, ezzel együtt pedig megváltozott a járművek besorolása is. Az útdíjreformról hónapok óta vita folyik a kormány és a szállítási és logisztikai ágazat között, ami blokádokhoz és tüntetésekhez vezetett. 

Új útdíjtarifák és járműosztályozás Németországban 2023.12.01-től - itt vannak a változások, amelyek ellentmondásokat és zavarokat váltottak ki

A reform jelentős változásokat vezetett be, többek között a súlyosztályok kiosztásának új alapjaként a műszakilag megengedett legnagyobb megengedett össztömegre (TPMLM) való áttérést. Ez a módosítás számos tehergépkocsinak először kell útdíjat fizetnie, vagy meg kell változtatnia súlyosztályát.

Nézzük át gyorsan a változásokat:

  • A műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg (TPMLM) lett a súlyosztályok kiosztásának új alapja 2023. december 1-jétől,
  • A részecskeszűrési osztály (PMK) elavulttá vált, helyette a CO2-kibocsátás az, amely döntő szerepet játszik az úthasználati díjak meghatározásában. A járműveket az 1-5 -ig tartó skálán sorolták CO2-kibocsátási osztályokba. 
  • 2024. január 1-jén megszűnik a gázüzemű tehergépjárművek útdíjmentessége. Ezekre a teherautókra ezután ugyanazok az útdíjtételek vonatkoznak majd, mint dízelüzemű társaikra.
  • A kisebbek is fizetni fognak: 2024. július 1-jétől lép hatályba a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek útdíjfizetési kötelezettsége, a kereskedők és hasonló vállalkozások számára nyújtott mentességekkel.

A jármű CO2-kibocsátási osztálya új díjszabási elemként jelenik meg
A vitatott reform kibontakozása közben a német Bundestag változatlanul jóváhagyja az útdíjrendszer módosításáról szóló harmadik törvényt, ami tovább fokozza a kormány és a közlekedési és logisztikai ágazat közötti összecsapást.
 

A fuvarozók tiltakoznak
A harc folytatódik, a szövetségek, kampányok és viták jelzik az iparág ellenálló ellenállását a kihívásokkal és bizonytalanságokkal teli reformmal szemben.

A szinte kétszeresére emelt útdíj veszélyt jelent a vállalkozásokra
A tiltakozás azonban nem pusztán az elégedetlenség megnyilvánulása; a BLV-pro hangsúlyozza az útdíjemelés súlyos gazdasági következményeit, és sürgeti a német kormányt, hogy fontolja meg újra az útdíjak megduplázását.
A szövetség az autópályadíj-struktúrák azonnali, átfogó felülvizsgálatát kéri a méltányosság biztosítása érdekében, megőrizve a szállítmányozók versenyképességét.
 

Az állam a vasutak felé tolja a szállítást
A legfontosabb követelések közé tartozik, hogy az állam ne a közúti szállítás rovására finanszírozza a vasutat, ne legyen versenyelőnye a vasútnak, és az útdíjbevételeket ne fordítsák létfontosságú infrastrukturális beruházásokra.

Ezért a szövetség úgy véli, hogy a kormánynak nem szabadna megdupláznia az útdíj mértékét:

  • sürgősen végezze el az autópályadíj szerkezetének átfogó felülvizsgálatát, hogy olyan méltányos megoldást találjon, amely nem veszélyezteti tovább a szállítmányozók versenyképességét, és tegye hozzáférhetővé az autópályadíjra vonatkozó adatokat ellenőrzési célokra,
  • ne a közúti közlekedés rovására finanszírozzák a vasutat.
  • ne teremtsék meg a vasút versenyelőnyének feltételeit a fuvarozók kárára,
  • lehetővé kell tenni az útdíjbevételek felhasználását infrastrukturális beruházásokra, például tehergépjármű-parkolókra, pihenőhelyekre, út- és hídépítésre,
  • vezessék be a kereskedelmi dízelüzemanyagot,
  • vezessenek be legfeljebb 14 napos törvényes fizetési határidőt,
  • a német kis- és középvállalkozások védelme a közlekedési ágazatban.

Konstantin Popov, a BLV-pro vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy "a tervezett tarifaemelés nemcsak a munkahelyeket, hanem az egész lakosság ellátásbiztonságát is veszélyezteti. A közvéleménynek meg kell értenie, hogy ez a megoldás veszélyezteti az ellátási infrastruktúránkat".

Mennyiben érinti ez a magyar sofőröket?
Sokan járnak Németországba, így ezek a változások minket is érintenek, hiszen a fizetendő útdíjak befolyásolják a fuvar árát. 

Ha tervezed azt, hogy sofőr állást keresel Németországban, nálunk most megbízható és jó német sofőr munkákat is találsz.