A németországi útdíj megduplázása a magyar fuvarozókat is keményen érinti
2023. december elsején lépett hatályba a német útdíjak sokat vitatott emelése, ezzel együtt pedig megváltozott a járművek besorolása is. Az útdíjreformról hónapok óta vita folyik a kormány és a szállítási és logisztikai ágazat között, ami blokádokhoz és tüntetésekhez vezetett.
Új útdíjtarifák és járműosztályozás Németországban 2023.12.01-től - itt vannak a változások, amelyek ellentmondásokat és zavarokat váltottak ki
A reform jelentős változásokat vezetett be, többek között a súlyosztályok kiosztásának új alapjaként a műszakilag megengedett legnagyobb megengedett össztömegre (TPMLM) való áttérést. Ez a módosítás számos tehergépkocsinak először kell útdíjat fizetnie, vagy meg kell változtatnia súlyosztályát.
Nézzük át gyorsan a változásokat:
A jármű CO2-kibocsátási osztálya új díjszabási elemként jelenik meg
A vitatott reform kibontakozása közben a német Bundestag változatlanul jóváhagyja az útdíjrendszer módosításáról szóló harmadik törvényt, ami tovább fokozza a kormány és a közlekedési és logisztikai ágazat közötti összecsapást.
A fuvarozók tiltakoznak
A harc folytatódik, a szövetségek, kampányok és viták jelzik az iparág ellenálló ellenállását a kihívásokkal és bizonytalanságokkal teli reformmal szemben.
A szinte kétszeresére emelt útdíj veszélyt jelent a vállalkozásokra
A tiltakozás azonban nem pusztán az elégedetlenség megnyilvánulása; a BLV-pro hangsúlyozza az útdíjemelés súlyos gazdasági következményeit, és sürgeti a német kormányt, hogy fontolja meg újra az útdíjak megduplázását.
A szövetség az autópályadíj-struktúrák azonnali, átfogó felülvizsgálatát kéri a méltányosság biztosítása érdekében, megőrizve a szállítmányozók versenyképességét.
Az állam a vasutak felé tolja a szállítást
A legfontosabb követelések közé tartozik, hogy az állam ne a közúti szállítás rovására finanszírozza a vasutat, ne legyen versenyelőnye a vasútnak, és az útdíjbevételeket ne fordítsák létfontosságú infrastrukturális beruházásokra.
Ezért a szövetség úgy véli, hogy a kormánynak nem szabadna megdupláznia az útdíj mértékét:
Konstantin Popov, a BLV-pro vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy "a tervezett tarifaemelés nemcsak a munkahelyeket, hanem az egész lakosság ellátásbiztonságát is veszélyezteti. A közvéleménynek meg kell értenie, hogy ez a megoldás veszélyezteti az ellátási infrastruktúránkat".
Mennyiben érinti ez a magyar sofőröket?
Sokan járnak Németországba, így ezek a változások minket is érintenek, hiszen a fizetendő útdíjak befolyásolják a fuvar árát.
Ha tervezed azt, hogy sofőr állást keresel Németországban, nálunk most megbízható és jó német sofőr munkákat is találsz.