xxxxxxxx

Az üzemanyag árának alakulása mindannyiunk életére kihat, bár legelső kézből a hivatásos sofőrök és fuvarozók érzik meg, amikor elszabadul a gázolaj és benzin ára. Ráadásul előbb-utóbb az emelés minden más árára is kihat, hiszen termelni, szállítani kell a dolgokat, és még a gyártáshoz is el kell juttatni valahogy az alapanyagokat.

Ha tíz forintot emelkedik a gázolaj ára egyik héten, másik héten ez már érződni fog a piaci zöldségek, kenyér, a tej vagy az okostelefon árában is.

Óhatatlanul is megjelenik az igény az üzemanyaggal való spórolásra, hiszen 700 forintos vagy 2 eurós literenkénti árak mellett azért már igencsak érződik a pénztárcán, ha valaki jól gazdálkodik a gázolajjal.

 

A sofőröknek nincs home office
Mielőtt feltárnánk, mik az okai a bődületes áraknak illetve hogyan lehet spórolni az üzemanyaggal, tisztázzuk a laikusok számára: az a fajta megtakarítás, hogy „mindenki maradjon otthon” meg „idén nyaralj a Mosogat-tónál” a szállítmányozási és személyszállítási ágazatokban legfeljebb az irodistáknál jöhet szóba.
Amíg nem lesznek távolról vezérelhető drónkamionok meg önvezető buszok, addig bizony valakinek be kell ülnie a kormány mögé és nyomni a pedálokat. Az üzemanyaggal való takarékoskodás tehát a technikán múlik elsősorban – és a sofőrön is.
 

Mitől olyan magas az üzemanyag ára?
A benzinárak két év alatt több mint kétszeresére emelkedtek, ami a személygépkocsival és tehergépkocsival közlekedő emberek millióit terheli hatalmas költségekkel. A geopolitikai instabilitás tovább növelte a nyersolaj árának ingadozását.
Május végén az Európai Unió bejelentette, hogy az ukrajnai háború miatt betiltja az Oroszországból származó kőolajimport mintegy 90%-át - és ez továbbra is megzavarja a nyersolajpiacokat, és az árakat jóval a járvány előtti szintek felett tartja.
 

A nyersolaj ára az egyik legfontosabb tényező
A legnagyobb tényező, ami az áremelkedést hajtja, a nyersolaj ára. A kőolaj ára a 2020-as covid-mélypont óta folyamatosan emelkedik, és az egy évvel ezelőtti 70 dollárról 110-120 dollár körüli szintet érte el hordónként.
Rögtön látszik, mi a másik gond: a forint dollárral szembeni romlása. Mert hiába megy lejjebb a hordónkénti ár, ha közben a forint folyamatosan romlik – akkor még úgy is tud emelkedni az olaj ára idehaza, hogy külföldön tartósan egy árszinten mozog.
Most pedig, amikor a nyersolaj árával együtt a dollár árfolyama és az infláció is elszállt, aligha csodálkozhatunk, hogy 2022 június végén az árstop nélküli 95-ös benzin litere 779 Ft-ba, a gázolajé 833 Ft-ba került.
 

Mik az üzemanyag árának összetevői?
Ahhoz, hogy igazán megértsük, miért kerül annyiba egy liter benzin vagy dízel, amennyibe, érdemes megnézni, hogy milyen tételekből tevődik össze az ár. A már említett nyersolaj, illetve a dollár árfolyama olyan tényezők, amikre nincs, vagy csak minimális a mindenkori kormány ráhatása.
Viszont a töltőállomásokra nem nyersolaj kerül, így egy egész sor tényező akad, ami növeli az árat. Az üzemanyag önmagában ráadásul csak az ár 30%-áért felelős, így a tankba csurgatott nafta árát két tétel dobja meg: a 27%-os ÁFA és a jövedéki adó. Ez a két tétel önmagában az üzemanyag árának több mint felét teszik ki.
A KKKSZ-díj elhanyagolható mértékű, a nagyker- és kisker árrés együtt is csak az ár kevesebb, mint húsz százalékáért felelősek.
Világos tehát, hogy a mindenkori kormány számára alapvetően két lehetőség adódik az üzemanyag árának mérséklésére:
1.       csökkenti az áfát és a jövedéki adó mértékét,
2.       árstoppot vezet be.
Mindkettő mellett és ellen is szólnak érvek, ám az biztos, hogy egy hivatásos sofőr számára a legjobb megoldást a takarékoskodás jelenti.
 

Hogyan lehet spórolni az üzemanyaggal? Tippek kezdő sofőröknek
A fuvarozó cégek a sofőrállás hirdetés feladásánál már gyakran feltüntetik az üzemanyag megtakarítást. Kérdés, hogy ez mennyire átlátható a sofőröknek? 
A fuvarozó cégeknél azt is egyre szigorúbban veszik, hogy a sofőr mely országokban, és pontosan mely benzinkutakon tankolhat, hol és mennyit.
Fentebb láthattuk, az üzemanyagár mindenütt emelkedik, viszont ez kevésbé befolyásolja a nemzetközi fuvarozást – mert egy ideig még át lehet hárítani a költségek növekedését az üzleti partnerekre, akik utána a fogyasztókra hárítják át.
Ideje tehát megvizsgálnunk, hogyan tud egy sofőr takarékoskodni az üzemanyaggal:
 

A fogyasztás egy bizonyos fordulatszám felett hatványozottan nő
Az a sofőrön múlik elsősorban, hogy tisztában legyen a járműve nyomaték karakterisztikájával, mert ebből könnyen ki lehet számolni, hogy meddig érdemes emelni a fordulatszámot.
Érdemes ezért lemérni a járműve egy teljesítménymérő padon, mert így derül ki egyértelműen, hol, mikor adja le a maximális nyomatékot. Afelett már csak pocsékolja az üzemanyagot!
 

A pontosan kiszámított fokozatváltás optimalizálja a fogyasztást is
Az üzemanyagon legegyszerűbben úgy tud egy sofőr spórolni, hogy tökéletesre csiszolja a vezetési technikáját. Fontos, hogy ne csak helyben legyen ott fejben, hanem előre „lássa” az egész utat, tudja, hol milyen útszakasz következik, mekkora emelkedő, milyen kanyar, stb.
Az elemi fizika, hogy minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kevesebbet fogyaszt. Azt is láttuk, hogy a maximális nyomaték felett már csak pazarol. Ezért a jármű kihúzatása helyett inkább váltson megfelelő időben fokozatot!
 

Használjunk motorféket és gurulni is szabad
További üzemanyag takarékossági megoldás az, ha olyan gyakran és hosszan használjuk a motorféket fékezés során, amennyire ez balesetmentesen megoldható. Amikor a motorféket hagyjuk érvényesülni, lezár a motor üzemanyag ellátása, tehát nem is fogyaszt semmit, ráadásul még a fékbetétekkel is tudunk így takarékoskodni.
A gurulással a sofőr szintén üzemanyagot takarít meg, hiszen egyfelől közben nincs fogyasztás, másfelől ha lehet ismét gyorsítani, akkor kevesebb gázolaj kell a magasabb sebesség eléréséhez, mint álló helyzetből indulni.
 

Tempomatot csak sík terepen használjunk
Igaz ugyan, hogy a tempomat sík útviszonyok között, főként hosszú utakon kiváló választás (akár a sávtartó meg távolságtartó automatika), ám nem veszi figyelembe az útviszonyok változását.
Egy tapasztalt sofőr ezért minden emelkedő vagy lejtő előtt inkább kikapcsolja a tempomatot, és maga dönt arról, mekkora sebességet tart.
 

További tippek az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására
Tartsuk mindig a lehető legjobb állapotban a járművet motorikusan és futóművek terén egyaránt. Amit megspórolunk a karbantartáson, azt elveszítjük az üzemanyagon – és a váratlan extra meghibásodásokon.
Az már nem a sofőrön múlik, hanem a fuvarozó cégen, hogy lehetőleg mindig modernizálják a járműparkot. Egy tizenöt évvel ezelőtti nyergesvontatóhoz képest egy mai darab akár tíz literrel is kevesebbet eszik – ami éves szinten már tetemes spórolás.