soforallas

A sofőr állást keresők között sok kezdő kamionsofőr is akad. Ha te is azok között vagy, aki a jobb fizetés és a nemzetközi lehetőségek miatt váltanak feljebb és  kamionra ülnek, akkor ez a cikk neked szól.

A kamionozásnak megvannak a maga sajátosságai, amelyek nagyban eltérnek attól, amelyet egy pótkocsi nélküli teherautón már megszoktál. A kamionos életről, a mindennapi hasznos tudnivalókról már korábbi cikkünkben volt szó. Azonban azt, hogy milyen érzés megélni magát a váltást teherautóról kamionra - ez egy nagyon is lényeges probléma, stresszforrás lehet.
 

Vajon a kamion, a nyergesvontató vezetése mennyire nehéz egy kezdőnek?

Addig, amíg eljutottál C szintű jogosítványról a C-E szintre szereztél némi tapasztalatot az utakon, ám ez csak a kezdet. A régi kamionosok “nullkilométereseknek” nevezik azokat, akik a friss kamion vezetésére alkalmas jogosítvánnyal vállalnak sofőr állást.
 

Ekkora járművön valóban kezdő sofőr leszel
Van tapasztalatod más, nagy tömegű áruszállítással, ám épp ez az, ami megvezethet téged és az érzékeidet. Ugyanis a kamion, a megrakott, áruval teli pótkocsi, teljesen másképp mozog, másképp tolat, kanyarodik. 
 

Más az iskola és más az élet
Az oktatód biztos elmondta ezeket, gyakoroltál a tanpályán, utakon, de teljesen más nélküle felülni egy ekkora gépre. Ezt a fuvarozó cégek is tudják, így ha szerencséd van, akkor az első időkben segítik a betanulást, a megfelelő gyakorlat megszerzését.

Van olyan fuvarozási cég (főleg nyugati) ahol ez a  folyamat gondosan megtervezett protokoll szerint zajlik, így adott idő alatt a lehető legtöbb gyakorlatot szerezheted meg a lehető legkevesebb stresszel és hibával.
 

De vajon mitől más kamiont, pótkocsis teherautót vezetni?
Először is a mérete és a súlya más. Ennek nyomán az útvonalakat, a ki-és beállásokat úgy kell megtenned, hogy ügyelned kell arra, hogy a járműved mehet-e arra, befér-e? Más jelzéseket kell figyelned. 

A nemzetközi vezetéshez hasznos kamionos segítségekről és applikációk, navigációk használatáról is van egy összefoglalónk. 
Vannak manőverezést segítő technikai eszközök, de a legtöbb mégis a pilóta ügyességén múlik, vagyis azon, mennyire “érzi a kocsit”. A jóval hosszabb és nehezebb pótkocsis, vagy nyergesvontató másképp mozog, másképp kell vele manőverezni. 

A pótkocsi másképp mozog, “kaszálhat”, így a sávváltás is kihívás lehet, nem beszélve a körforgalmakról, íves lehajtókról, kanyarodásról, ahol tartani kell a sávot. Csúszós, esős, jeges úton még jobban kell figyelni. 
A jó hír az, hogy ezt a képességed  a gyakorlattal egyre javulni fog. 

A legtöbb sofőrt kereső álláshirdetésben szerencsére megadják azt, hogy milyen típusú járműre keresnek embert, így megkönnyítik a döntést. Még azonos járműkategórián belül is hatalmasak az eltérések vezetési és navigációs szempontból, mert vannak

●    Ponyvás
●    Hűtős
●    Billencs
●    Élőállat-szállító 
●    Tankerek, tartánykocsik
●    Veszélyes anyagot szállítók 
●    Extra hosszú járművek 
●    Stb.


Az a legjobb tanács, ami csak adható, hogy válaszd azt a fajtát, ami érdekel, amelyik sofőr állás ideális neked és azt a járművet tanuld meg, de nagyon. Mert mind más.

Most hirtelen ennyi jutott az eszembe, hiszen mindegyik típusnak más a súlyelosztása, a tengelyterhelése, vagy egyéb speciális, a rakomány szempontjából fontos előírásai, például élő állatok, vagy szórt áru esetében.

Attól, hogy mondjuk valaki ponyváson gyakorlott, a többivel még lehetnek nehézségei… Olyan szinte nincs, hogy valaki “mindent” gond nélkül elvezessen. 

A legnagyobb kihívás a telephelyen belüli manőverezés, amikor pontosan kell odaállni a rakodóhelyhez, kanyarodni az épületek és a többi jármű között. A pótkocsiknak is eltérő a felvétele, ennek “fogását” is el kell sajátítani.

Kezdőként aranyszabály, hogy lassan navigálj és állj meg inkább, ha nem vagy biztos benne. Szállj ki, nézd meg, hogy férsz el.
Tapasztalatból mondom, hogy a cégen belüli mozgás megtanulása nem egyszerű, mindenütt vannak helyi sajátosságok. Autósztrádán egyenesben tartani könnyebb, mint a logisztikai bázison megtalálni a megfelelő raktárt és becentizni két másik hasonlóan nagy jármű közötti helyre a pótossal.

Extrém kihívás talán a nemzetkozi tengeri kompokon van, de a hajókra való fel-és lehajtáshoz külön beállós sofőröket alkalmaznak a hajózási társaságok. (NEM MINDEN ESETBEN) Ők semmi mást nem csinálnak, mint szinte emberfeletti ügyességgel képesek bármilyen kamiont, tehergépjárművet pontosan beparkoltatni. De ez majd később lesz, kezdőként először a megfelelő céget kell megtalálnod, aki foglalkozik kezdő sofőrökkel is.

Mennyire várják a kezdő kamionsofőrt tárt karokkal a hazai cégek?
Mivel itthon is nagy a sofőrhiány, egyre több hazai cég vállalja a kezdő sofőrök betanítását is. Legutóbbi saját felmérésünk szerint 10-ből 6 hajlandó kezdőket is felvenni. Ez biztató arány.
Ha szerencséd van, és kifogsz egy ilyen sofőr állást itthon - amely érdekel is és a fizetés se rossz - azt javaslom, fogadd el. Tanuld meg nyerges kamiont, pótost vezetni rendesen és megbecsült szakmád lesz, amelyre mindig szükség van, a sofőrök nem fognak eltűnni az utakról.

Nézz körül a legfrissebb sofőr állások között, hátha akad közöttük érdekes a számodra!