Indiai soforok

A szállítmányozási szakmában a sofőrhiányt egyre több cégnél külföldi, román, ukrán, sőt mára már indiai munkavállalókkal töltik fel. 
Ha Ön is úgy gondolja, hogy a hazai sofőrhiány indiai munkavállalókkal is megoldható, akkor mindenképpen olvassa el ezt az összefoglalót, mely a valóságban nagyon is mindennapi problémákat veszi sorra.

Tekintsünk vissza kicsit
A probléma nem újkeletű, ám az a megoldás, hogy Európán kívülre, Indiáig kell elmenni, az csak 2022 tavaszán jelent meg a hazai piacon. Sofőr állás szinte minden cégnél van, ám a hazai jelentkezők száma erősen megcsappant. 

Elsőként az egyik legnagyobb cég, a Wáberer lépte ezt meg, de sok más hasonló helyzetben lévő vállalkozás is tervezi- akik nem tudják létszámhiány miatt kihasználni a flottakapacitásukat. 

A sofőrhiány szinte egész Európában probléma
Nagyon sok nemzetközi fuvarozási piaci szereplő alkalmaz ma már harmadik világbeli sofőröket. Kint ez mindennapossá vált, itthon még csak most kezdődött el.

Környékbeli országokból eddig is sokan jöttek

A szükséges létszám betöltéséhez már sok éve alkalmaznak a hazai fuvarozók, kamionos cégek román, szerb, vagy ukrajnai sofőröket. Nagyon gyakori, hogy ezek az emberek a határon túli magyarlakta vidékekről jönnek, így beszélik a nyelvet. Vagy ha alig -  még mindig könnyebb velük dolgozni, hiszen a közös Közép-európai gyökerek, a közlekedési kultúra hasonló. Az indiai sofőrök azonban teljesen más közegből jönnek, több ezer kilométerről, Ázsiából.

Lehetnek nyelvi nehézségek, bár angolul beszélnek
A kint toborzott indiai sofőrök mindegyike beszél angolul, ez nélkülözhetetlen, hiszen hindi nyelven Európában viszonylag kevesen tudnak. Viszont ez azt is jelenti, hogy ők csak a nemzetközi fuvarozásban dolgoznak elsősorban.

A belföldi szállítási gondjainkra nem megoldás
Itthon nem mindenki beszél(olyan fokon) angolul, hogy tökéletesen, munkaszinten tudjanak velük kommunikálni, fel-és lerakodni, irányítani, stb. Egy indiából érkező sofőr kolléga nem, vagy csak nagy nehézségek árán illeszkedne be, venné fel a cég ritmusát. 

Eltérő a közlekedési kultúra
Egy hatalmas ázsiai országból jönnek és bár megvan minden papírjuk, ami a hivatalos sofőr állás betöltéséhez kell, európai vezetési tapasztalatot kell szerezniük. 
 
A képzésük jelentős időt vehet igénybe
Egy profi indiai sofőrnek is bele kell tanulniuk az európai fuvarozási adminisztrációba, ismerniük kell a közlekedési és a rájuk, mint hivatásos sofőrökre vonatkozó jogi tudnivalókat, szabályokat. Hiába van meg a szakértelmük és az elméleti tudás nem lehet egyik percről a másikra fuvarra tenni őket. Foglalkoztatásuk gyors és azonnali megoldásnak semmiképpen sem nevezhető. 

A betanulási időt is a munkáltató fizeti
ha indiából, vagy más távolabbi országból származó munkavállalókkal tölti be az üres sofőr állásokat a cégénél, az első időben meglehetősen nagy előzetes anyagi ráfordítást igényel. Kisebb cégek számára valószínűleg nem érné meg, itthon is az egyik legnagyobb szereplő, a Wáberer vágott bele.

Több hónapig csak négykezes fuvarban mehetnek
Egy tapasztalt sofőrrel párban tanulja meg a gyakorlatban az itteni viszonyokat, szokásokat, útvonalakat, tájékozódást. Mindennel meg kell ismerkednie, hiszen felelősségteljes és nehéz munkát végez. Nagy értékeket, rakományt bíznak rá és a dokumentációnak is naprakésznek és pontosnak kell lennie.

Az európai szabályozás nem tesz különbséget a sofőrök között. 
Aki az úton van, azokra ugyanazok az előírások vonatkoznak. Ha egy Európán kívüli országból (harmadik országból) származik a munkavállaló, attól csak úgy végezhet ő is fuvarozói tevékenységet, ha ugyanolyan engedélyeket vált ki, illetve ugyanolyan jogosultságokat szerez meg, mint mondjuk egy magyar. Ezt a munkáltatójának kötelező ellenőriznie.

Az indiai sofőrök alkalmazásának vannak előnyei is
Az a bér, amennyiért ma nem megy el egy hazai munkavállaló, Indiában nagyon is jónak számít. A sofőrök a fizetésük nagy részét hazautalják, támogatva ezzel a családjukat, illetve takarékosak. Ezért általában szorgalmasak, tanulékonyak, keveset panaszkodnak.

Mivel az indiaiak nagyon távolról jönnek, drága a hazaút, így azt az időt, amennyire a szerződésük szól, igyekeznek maximálisan kihasználni. Az az érdekük, hogy annyit dolgozzanak, annyi pénzt keressenek, amennyit a szabályok szerint lehetséges.

A drasztikusan emelkedő vállalati sofőrhiány részben megoldható így, bár a cégek alapvetően a hazai sofőrökre számítanak.

Hova lettek a hazai teherautó- és kamionsofőrök?
A Nyugat-európai sofőr állások általában anyagilag sokkal többet kínálnak a hazai bérekhez képest. De a pénz nem minden. A német, holland, dán és egyéb országok munkakultúrája, dolgozói érdekképviselete és munkafeltételei is jobbak. Kiemelten törődnek a dolgozók pihenésével és a kényelmesebb, biztonságosabb munkafeltételekkel. Mindez jobban kompenzálja a családtól távol töltött időt és a távolságból adódó kellemetlenségeket.

A környékbeli országok munkavállalói is hasonlóan gondolkoznak
A háború miatt az ukrajnai helyzet bizonytalanabb, régebben több fiatal sofőr jött, akik most a hadseregben vannak. Őket nagyon nehéz pótolni, valóságos piaci űrt hagytak maguk után, melynek jelenleg nem látni a végét. Románia és Szerbia is lassan “kiürül”, a terhelhető, fiatal és alkalmas emberek szintén a jobb bérek reményében mennek nyugati országok fuvarozó cégeihez. 

A hazai fuvarozói piac 10 éven belül drámaian megváltozhat
Nem a kevés jó sofőr a gond, sőt nem is az, hogy ne lenne meg több ezer embernek a képzettsége és a tapasztalata ahhoz, hogy akár egy héten belül kocsira kerüljön. A legnagyobb gond, hogy a hazai sofőr fizetések nem versenyképesek azzal, amit nyugaton kínálnak, de még egyéb hazai ágazatokkal szemben sem. Jól megvannak ők, csak épp nem itthon vállalnak sofőr állást.

A másik - és ez a nagyobb probléma - a szakma lassú elöregedése
A hazai sofőrök majdnem fele 10 éven belül nyugdíjba megy, illetve egyéb egészségi ok miatt előbb száll ki a teherautóból, kamionból. Ez egy nehéz fizikai és szellemi munka, mely nagyon igénybe veszi a szervezetet. Kilométerek tízezreit menni télen-nyáron még a korszerű felszerelésekkel sem könnyű, de aki most ennyi idős, az élete java részét sokkal rosszabb járműveken, illetve munkakörülmények között töltötte. 

Sok jó fiatal sofőr van, ám a kamionos szakma “romantikája” már megkopott, nincs meg az a különleges megbecsültsége, mint pár évtizeddel ezelőtt. A pályaválasztó fiatalok körében sem annyira népszerű a sofőr szakma, mint régebben. 

Fuvarozásra, szállítmányozásra egyre nagyobb az igény. 
Évente akár 10%-kal is nőhet a kereslet, ami hatalmas szám. Ez a munkavállalók szempontjából kedvezőbb béralku pozíciót eredményez és aki teheti, nyilván oda megy, ahol jobban megfizetik. Ezt viszont nem minden cég tudja kigazdálkodni. Többek között ez is az általános sofőrhiány oka, nem csak hazánkban, hanem Európa szerte. (Így kerültek képbe az olcsóbb bérért is dolgozó indiai munkavállalók is.)

A fentiek miatt épp ezért sofőr állások mindig lesznek
Mi, a sofőr állás, sofőr munka kereső oldalunkon azt látjuk, hogy elsősorban a jól képzett hazai munkaerőt részesítik előnyben a cégek, az indiai és egyéb távoli országokból jövők csak ezek hiányában jöhetnek szóba. 

Érdemes körülnézni az aktuális lehetőségek között, vagy feliratkozni hírlevelünkre, hogy elsők között juthasson információhoz, ha jól fizető, illetve lakhelyéhez közeli sofőr állás érdekli.