jfgztjj

Egyre több női sofőrrel találkozhatunk a nemzetközi fuvarozási szakmában.

Ennek vezető oka, hogy megtalálják azt az életformát, amire vágytak - hiszen nem mindenki szeret gyárban, vagy íróasztal mellett dolgozni -  illetve így lényegesen jobban lehet keresni. Vajon miért éri meg, milyen előítéletekkel kell szembenéznie egy nőnek és mi a valóság?

Egyre több fuvarozó cég enyhíti a sofőrhiányát azzal, hogy nyitottá válik a női munkavállalók felé, sőt kifejezetten keresik közöttük a jó szakembereket.

Az irány a nyugat európai cégek gyakorlata felől jött, de már néhány nagyobb hazai cégnél is látunk rá példát.

Mennyire gáz az, ha nő vezeti a kamiont? - ma már szinte semennyire

A női kamionsofőrökről a német tévé egy dokumentumfilm sorozatot is készített, amely nagy sikernek örvend és már több évadon túl van. A Trucker Babes – 400 LE a nők kezében című sorozat öt nő történetét meséli el, akik akár 730 LE teljesítményű teherautókat vezetnek.

Az epizódokban a kamionsofőr mindennapi szakmai kihívásairól van szó: az utakkal, az időjárással adódó gondok mellett az időnyomással és a szigorú munkaidő-előírásokkal kapcsolatos stresszről is…

A történetek hangsúlyos része az érzelmi teher, az otthontól való távollét.

Vajon milyen előnyökkel járhat a kamionozás, ez a hagyományosan férfiasnak tartott szakma egy nő számára?

Az szinte biztos, hogy ha a legtöbb kislányt, megkérdezzük, nem szerepel álmai között a sofőrfülke. Talán csak egyes kamionos családban felnőtt lányok követnék a fater szakmáját, különösen, ha sokat voltak vele úton.
Legtöbben négykezes munkarendben dolgoznak
A gyakorlat azt mutatja, hogy a női kamionsofőrök nem egyedül vezetnek. Legtöbben a párjukkal, férjükkel mennek el hosszabb utakra és négykezes munkarendben dolgoznak, vagyis felváltva vezetnek. Ha egy pár együtt kamionozik, annak természetesen számos előnye van, de hátrányai is.
Dupla pénzt visznek haza, vagyis ugyanannyit keres mind a két fél. Így könnyebb megélni, hitelt fizetni, vagy anyagi tartalékot képezni a későbbiekre. Nálunk nagyon gyakori, hogy egy nőnek alacsonyabb a fizetése, vagy eleve anyagilag alulbecsültebb szakmában dolgozik. Az is jellemző ok, hogy ahol élnek, ott nincs egyéb munkalehetőség, így nem tudna a pár mindkét tagja megfelelő körülmények között dolgozni. Ez a fajta anyagi és szakmai egyenlőség lehet jó is, vagy szülhet feszültséget - a párostól függ. Minden esetre ez a fokú egymásrautaltság egy elképesztően erős kapocs, igazi szövetséggé válhat. Sokkal többet töltenek együtt, mint egy átlagos pár - ez lehet jó is, de a sofőrfülke pár négyzetméterén éjjel-nappal összezárva sok apró feszültség forrása. Sok közös élményük lesz, "bejárják a világot"
Pihenőnapjaik, hétvégéik távoli vidéken, tengerparton telhetnek. Ez romantikusan hangzik, ha közben tényleg ki tudnak kapcsolódni.

Vannak köztük gyerekes anyák is
Ha gyerek marad otthon, az nehéz helyzetet teremt, hiszen egyszerre kell nélkülöznie mind a kettőjüket, legalábbis ideiglenesen. Ha azonban van egy "erős hátország" mögöttük aki gondoskodik az otthoniakról, akkor ez is megszervezhető. 

A kamionos családban felértékelődik az otthon töltött idő, a gyerekekkel, a hétköznapi gondokkal, magánélettel való foglalatosság két út között. Az időbeosztás azonban ennek nem mindig kedvez, a kamionsofőr pihenőnapjai és az óvodai, iskolai időbeosztás ritkán kerül összhangba. 

Ez azonban nemcsak a női sofőrökre igaz: ha olyan a munkarend, hogy akár napokat is szolgálatban van, akkor a rendvédelmi dolgozók, pilóták, légikísérők is hasonló helyzeteket élnek át. Ma már online is lehet kapcsolódni egy szülői értekezlethez, akár egy nemzetközi kamionos depó parkolójából is.

Mik a leggyakoribb ellenérvek a női kamionsofőrökkel szemben?
Egy ekkora méretű és teljesítményű jármű navigáláshoz, tolatás, beállás, sok hölgynek nincs meg a térérzéke - való igaz, hogy sokan vannak így vele - azonban, akiknek kiválóan megy, néha túlszárnyalják a férfiakat. Vajon ez is a női megérzések közé tartozik?

Fizikai erő és kitartás mindenképpen kell hozzá
A rakodást segítő hidraulikus gépek korában senki sem követeli meg, hogy nehéz dolgokat emeljenek, vagy különösen erős fizikummal rendelkezzen egy kamionsofőr. Arra azonban fel kell készülni, hogy a fel és a lerakodások döntő részében a sofőr is közreműködik.

Mihez kezd, ha elromlik valami?
Ma már az országutakon 0-24 órás szervízszolgálat működik, nem a sofőr feladata a jármű javítása. A tapasztalt sofőrök (férfiak, nők egyaránt) nem vállalnak felesleges kockázatot, alaposan átnézik a járművet és a rakomány rögzítését indulás előtt. Ez a munkájuk fontos része.

Precizitásban adminisztratív feladatokban is jók a női sofőrök
A fuvarozással kapcsolatos dokumentumok, a tachográf, a menetlevelek, naplózások vezetésében a legtöbben kiválóak. Ha négykezes munkarendben mennek a párjukkal, szinte biztos, hogy ezt a feladatot a női fél végzi.

Mihez is kezd egy védtelen nő az utakon...
Amelyik nő elvezet egy ekkora járművet, az kiérdemli a sofőr kollégák szolidaritását és szakmai tiszteletét is. Semmiképpen sem tévesztik össze az előforduló egyéb hölgyekkel.

A mai elektronika már a teljes jármű és a sofőrök biztonságáról gondoskodik. Többnyire pedig nincsenek egyedül. 

A kellemetlenségek a döntően férfiakra szabott kamionos infrastruktúrából adódnak, így például a pihenőhelyek tisztálkodási részeinél. De a nők nagyon találékonyak tudnak lenni: aki bevállal egy sofőr állást, annak a személyes felszerelése szinte minden körülményre alkalmas.