soforallas

A téligumi és hólánc előírások Európában még nem egységesek, minden ország maga dönt a szabályozásról.
Igaz ugyan, hogy mind ritkábban és mind rövidebb ideig tartanak a havas téli napok, ám ez sajnos kevéssé érdekli az osztrák rendőrt, ezért a mostani cikkünkben áttekintjük, hogy Magyarországon, Ausztriában és Németországban milyen szabályok vonatkoznak a sofőrökre.
 

Német és magyar hólánc és téligumi szabályozás teherautókra
Németországban 2022/2023 telétől kezdve a 3,5 tonna feletti járművek minden állandóan hajtott tengelyén téli gumiabronccsal kell felszerelni a kereket.
2021 óta a tehergépkocsikra vonatkozó szabályok előírják, hogy a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó haszongépjárműveknek (M2 és M3, valamint N2 és N3 osztály) téli körülmények között nemcsak a hajtótengelyen, hanem az "első kormányzott tengelyeken" is fel kell szerelni téli gumiabroncsokkal.

Milyen szabályok vonatkoznak a teherautók és kamionok hólánc használatára Németországban és Magyarországon?
Viszonylag egyszerű a kamionosok élete, ha Németországban közlekednek, mert Németországban nincsenek a hóláncokra vonatkozó előírások; Ausztriában azonban a hóláncoknak meg kell felelniük az osztrák "Ö-Norm" szabványnak, amelyet az egymásba fonódó Ö és N szimbólummal jelölnek.
Hazánkban és Németországban is enyhébb a szabályozás, itt nem írja elő törvény a kötelező hólánchasználatot.
Egyes területeken szükség lehet hóláncra, de csak az útjelző táblák vagy a rendőrség utasításai szerint, illetve erősen ajánlott, ha az utat teljesen hó és jég borítja. 
A maximális sebesség a láncokkal felszerelt jármű vezetése közben 50 km/óra.
Ausztria már egészen más dió, bár a törvény itt sem bonyolult, ám sokkal szigorúbb.

Milyen szabályok vonatkoznak a teherautók és kamionok hólánc használatára Ausztriában?
Ne is indulj el Ausztriába télen, ha nincs a csomagtartóban, mint kötelező téli felszerelés. A hólánc használatát a teherautókon Ausztriában a Straßenverkehrsordnung (StVO), azaz az ország közlekedési szabályzata, illetve a Kraftfahrgesetz (KFG) szabályozza. Az StVO szerint a hóláncot a teherautókon a következő körülmények között kell használni:

  1. Ha az utat hó, jég vagy latyak borítja, és az időjárási körülmények szükségessé teszik a hólánc használatát a jármű tapadásának és stabilitásának biztosítása érdekében. Ez azt jelenti, hogy ha az út a hó, jég vagy latyak miatt csúszós, és a teherautó gumiabroncsai nem biztosítanak elegendő tapadást, a járművezetőnek hóláncot kell használnia.
  2. Ha egy tábla jelzi, hogy a hólánc használata kötelező (StVO §52; 22. ábra). Ha az út szélén tábla jelzi, hogy hólánc használata kötelező, a járművezetőnek hóláncot kell használnia.
  3. Ha egy rendőrtiszt vagy más felhatalmazott személy utasítja a járművezetőt a hólánc használatára, a járművezetőnek eleget kell tennie a felszólításnak.

Hóláncok szállítására vonatkozó rendelkezések a KFG 102. (9) szakasza szerint:

  • November 1. és április 15. között minden 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsinak, minden autóbusznak és a kialakításuk alapján minden más járműnek legalább két hajtott kerékre felszerelhető hóláncot kell a csomagtartójában tartania.
  • A hóláncot csak akkor szabad használni, ha az szükséges. Használat közben (azaz amikor az utat többé-kevésbé összefüggő hó- vagy jégréteg borítja) úgy kell felszerelni, hogy ne sérüljön az útfelület.
     

Kinek nem kell hólánc Ausztriában? 
A következő járműkategóriák mentesülnek e követelmény alól:

  1. Az olyan járművek, amelyek konstrukciójuk miatt nem szerelhetők fel hólánccal.
  2. Olyan járművek, amelyeket olyan különleges célra terveztek, amely azt jelenti, hogy csak akkor használják őket, ha az utak hó- és jégmentesek.
  3. M2 és M3 osztályú járművek (autóbuszok), amelyeket a közforgalmú autóbuszjáratokon használnak.
  4. Autóbusz-építőknek vagy ügyfeleknek átadásra kerülő járművek, feltéve, hogy az útvonal hómentes.

A tehergépjárművek téligumi szabályozása Ausztriában
A gumiabroncsokra is egy egész sor szabályozás vonatkozik. A 3,5 tonna össztömeg alatti járműveket 2018. január 1-jétől minden tengelyen az Alpine-jelzéssel (3PMSF) ellátott gumiabroncsokkal kell felszerelni.
A 3,5 t össztömegűnél nehezebb járműveket az Alpine-jelzéssel (3PMSF) ellátott gumiabroncsokkal kell felszerelni a folyamatosan hajtott tengelyek kerékállásain. Ez a 2018. január 1-jétől gyártott gumiabroncsokra vonatkozik.
A 2018. január 1. előtt gyártott M+S gumiabroncsok 2024. szeptember 30-ig elfogadhatók téli felszerelésnek. Legkésőbb 2020. július 1-jétől az első kormányzott tengelyeken is kötelező az Alpine-jelzéssel ellátott gumiabroncsok használata.
A gumiabroncsok minimális profilmélysége:

  • Normál gumiabroncsos járművek 3,5 t-ig: 1,6 mm
  • 3,5 t feletti járművek: 2 mm
  • Téli gumiabroncsok járművek 3,5 t-ig: 4 mm (radiál)
  • 3,5 tonna feletti járművek: 5 mm (radiál)

Külön kiemeljük, hogy hólánc csak akkor használható, ha az útburkolatot teljesen hó vagy jég borítja, vagy ha a hóval/jéggel borított felület csak jelentéktelenül töredezett, és az útfelületet a láncok nem károsíthatják!
Végül pedig egy praktikus útmutató azoknak, akik nem rendelkeznek kellő jártassággal a hólánc felrakásához.Mivel ezt az eszközt mindig hidegben és kellemetlen körülmények között kell használni, esetleg rossz látási viszonyok mellett, érdemes jó időben, vagy fedett helyen gyakorolni. Egy rosszul feltett hólánc rendkívül balesetveszélyes.
 

Hogyan rakjuk fel a kamion gumiabroncsára a hóláncot?
A hóláncok felszerelése egy teherautóra kihívást jelentő feladat lehet, ezért az alábbiakban egy általános útmutatót olvashat arról, hogyan kell felszerelni a hóláncokat a nyerges vontatók kerekeire:

  1. Először is parkoljon le a nyergesvontatóval egy sík felületen, és húzza be a kéziféket.
  2. Keresse meg a láncokat és a hozzájuk mellékelt használati utasítást.
  3. Nézze át az utasításokat, hogy megismerje az adott típusú lánc megfelelő elhelyezését a kerekeken.
  4. Helyezze a láncokat a gumiabroncs elé, úgy, hogy a lánc alja a talajhoz érjen.
  5. Húzza fel a láncot a gumiabroncs fölé, ügyelve arra, hogy a lánc középen legyen a gumiabroncson.
  6. Rögzítse a láncot a gumiabroncshoz a mellékelt csatlakozók segítségével.
  7. Ismételje meg a folyamatot a teherautó többi kerekénél.

Fontos, hogy kövesse a láncokhoz mellékelt utasításokat, és győződjön meg arról, hogy a láncok megfelelően meg vannak-e feszítve és rögzítve a gumiabroncsokhoz. 
Érdemes ezt a videót megnézni, még akkor is, ha a szöveget nem érti, a képek jól mutatják a felrakás fázisait. 
https://www.youtube.com/watch?v=jGOVHrwTjD0
 
Fontos, hogy a lánc szemei teljesen épek legyenek. 
Ez nem is az első használat során jelent feladatot, sokkal inkább a rendszeres fel-le szerelések során kell meggyőződnie arról, hogy nem sérült-e meg valahol útközben?
Ha nem havas az út, soha ne hajtson hólánccal, mert egyrészt a burkolatot károsítja, másrészt a kerekeknek sem tesz jót, harmadrészt pedig ekkor keletkezik a láncon a legtöbb sérülés.
Ha a láncok nem megfelelően vannak felszerelve, menet közben kioldódhatnak és ez rendkívül balesetveszélyes. A lánc nélküli kerék kipörög és a jármű iránytartása bizonytalanná válik.
A havas útszakasz után a láncot azonnal le kell venni, tehát fordított a műveletsor, mint a felrakásnál. Magát a lánc szerkezetet és a rögzítőket egyesével meg kell vizsgálni, letisztítani és szakszerűen eltenni a következő használatra.