xxx

A kamionosok és hivatásos sofőrök is ugyanúgy élnek a közösségi média adta lehetőségekkel, mint bármely más szakma képviselői. 

A 21. század eleje óta rohamos fejlődésnek indult modern technológia lehetővé tette számunkra, hogy a mindennapi életünkön olyan mértékben javítsunk, amit elődeink el sem tudtak volna képzelni.
Az elmúlt évtizedben a közösségi média népszerűsége robbanásszerűen megnőtt, és ezzel együtt újraalkotta az információmegosztás lehetőségeit és letarolta a hirdetési piacot is (jól célzott, releváns hirdetésekkel a sofőrök számára). 
A B2B, azaz üzleti vállalkozásoknak szolgáltató cégek, ide értve a kamionos és teherfuvarozó társaságokat is, hasonló célokra használják: egyre inkább a folyamatos kommunikáció és a növekedés hatékony eszközeként kezelik a közösségi médiát.
 

Egy új digitális kamionos korszak

Azzal, hogy az olyan közösségi médiafelületek, mint a Facebook, a Tiktok, a Twitter, a YouTube és a LinkedIn a mindennapi élet szerves részévé váltak, egyedülálló lehetőség nyílt a B2B és az árufuvarozói marketing számára éppen úgy, mint a sofőrök számára is.
A tehergépkocsi-vezetés évek óta a gazdaság gerincét képezi, azonban a korábbi nemzedékek már elérték vagy hamarosan elérik a nyugdíjkorhatárt, ezzel pedig az árufuvarozó és tehersofőr hiány minden eddiginél nagyobb mértékűvé vált. A közösségi média pontosan ezért válhatott alapvető stratégiai eszközzé a piaci közönség szokásainak befolyásolásában - beleértve a kamionozást is.
A B2B vállalatok 87%-a minden ágazatban használja a közösségi médiát. Különösen a fuvarozási iparágakban tapasztalják azt a tulajdonosok, hogy a versenyképesség fenntartása érdekében szélesebb közönséget kell elérni, megszólítani és folyamatosan új munkaerőt szükséges bevonzani.
 

A közösségi média befolyása segíthet a vállalatoknak kapcsolatot teremteni a jelenlegi és potenciális járművezetőkkel, ügyfelekkel

A közösségi média alapvető stratégiai eszközzé vált a célközönség szokásainak befolyásolásában. Az olyan platformok, mint a Facebook vagy a Linkedin lényege – legalábbis a közlekedési vállalatok számára – az, hogy ezek használata a járművezetők, a meglévő és jövőbeni potenciális ügyfelek meglévő közösségi szokásainak részévé váljon.
A flották a közösségi médiát használják a járművezetők toborzására, megtartására is
A járművezetők toborzására használt hagyományos marketing módszerek mára egyre inkább háttérbe szorulnak, ahogy a digitális korszak önnön teljes potenciálja felé robog.
 

A közösségi média jelentős segítséget nyújthat a sofőröknek

A sofőrök mindebből más-más módon profitálnak: a közvetlen rádiókommunikáció mellett a közösségi média plusz oktatási és információ megosztási lehetőséget biztosít, mivel a résztvevők iparági hírektől a közúti haladási információkon át a kiállási hely ajánlásokig bármit közzétehetnek, és megoszthatnak a kapcsolati hálójuk tagjaival.
Az online közösségek segítségével egyre több tehergépkocsi-vezető alakít ki egy újfajta szolidaritást, amely mind virtuális mind gyakorlati dimenziókat magában foglal.
Mivel a TikTok közösségi médiaalkalmazás rövid videóival meghódította a világot, a hivatásos teherautó-vezetők is megragadták a lehetőséget, hogy megmutassák mindennapi életüket a 9-5-ös karrierben dolgozók előtt.
Nehéz lenne ma már olyan kamionsofőrt találni, akinek nincs internetkapcsolattal rendelkező, modern mobiltelefonja. Ezért egyre gyakoribb, hogy a járművezetők olyan speciális mobilalkalmazások segítségével tartják a kapcsolatot, amelyek például lehetővé teszik számukra az Európai útvonalakkal kapcsolatos real-time kommunikációt, beleértve a biztonsági figyelmeztetéseket vagy épp az utazási és szállástippeket.
Kínában például a logisztikai ágazatban dolgozó tehergépkocsi-vezetők a közösségi médiát arra használják, hogy különböző hálózatos szervezeteket hozzanak létre a kölcsönös segítségnyújtás, valamint a jogok és érdekek védelme érdekében.
 

Melyek a legfontosabb közösségi oldalak a kamionos ágazat számára?

Vegyük most sorra azokat a közösségi platformokat, amelyeket egy kamionosnak szinte kötelező ismernie, és ajánlott mindenkinek, akit a hivatásos sofőri pálya érdekel.
 

LinkedIn - Ha toborzásról van szó, a LinkedIn-t nehéz felülmúlni

A Linkedin, vagy röviden In főként a fuvarozó cégeknek és a munkát kereső sofőröknek ajánlott. Ez egy olyan közösségi média platform, amit kifejezetten vállalkozások, toborzók, szakemberek és álláskeresők számára hoztak létre.
Nevezik szakmai Facebooknak is, mert arra tervezték, hogy az emberek időbeli és földrajzi korlátok nélkül építhessenek ki kiterjedt szakmai hálózatot, valamint arra, hogy ne legyen szükség korábbi kapcsolatok felhasználására ahhoz, hogy az ember valahogy „bejusson az ajtón”.
Az utóbbi időben a kamionos szakma egyre inkább jelen van a LinkedIn-en, mivel a toborzás a LinkedIn kiváló hely arra, hogy potenciális tehergépkocsivezetőket keressenek, vagy, hogy a sofőrök megtalálják az új munkaadójukat vagy épp fuvarjukat – akár külföldön is.
 

Facebook - A világ valószínűleg legnépszerűbb közösségi hálózata

A Facebook nagyszerű hely arra, hogy bárki új kapcsolatokat építsen ki, és nyomon kövesse a régi ismeretségeket. Viszont számolni kell azzal, hogy több, elsőre szakmainak tűnő álláshirdető oldal van, ami tömegesen vásárolja fel a külföldi like-okat annak érdekében, hogy mesterségesen tornázzák fel magukat, jóval nagyobbnak látszódva, mint amekkorák.
Azonban ezzel csak a fuvarozóknak ártanak, akik hiába írnak, hiába követik be az oldalt vagy csatlakoznak a csoporthoz, annyi munkát se látnak belőle, hogy hideg vízre fussa belőle.
Ezzel szemben a Soforallaspro.hu csak valós követőkkel bír és csak valós, aktualizált hirdetésekkel dolgozik, mert a sofőrök érdekében működik az oldal.
Bár nem szakmacentrikus, mint a LinkedIn, a Facebooknak azért így is megvan a maga különleges előnye – az, hogy közel kétmilliárd taggal rendelkezik.
A Facebook kiváló hely a reklámozásra is, mivel rendkívül specifikus demográfiai célcsoportokat lehet megcélozni, ez pedig lehetővé teszi, hogy a reklám üzenete biztosan a megfelelő emberekhez jusson el.
 

Twitter – Magyarországon kevesen ismerik, nyugaton viszont alapvető oldal

Más oldalakkal ellentétben, amelyek korlátozzák, hogy bárki is olyan embereknek küldjön üzeneteket, akikkel már kapcsolatban állt, a Twitteren alig vannak korlátok.
A sofőrök gyors, 280 karakteres üzenetekben cserélhetnek információkat, pont úgy, ahogy a rajongók is léphetnek kapcsolatba kedvenc hírességükkel. A Twitter emellett nagyon "megosztás-barát", ezzel is lehetővé téve, hogy bárki combos követőtáborra tegyen szert, már amennyiben folyamatosan értékes és érdekes tartalmat tesz közzé.
 

YouTube – videót nézni mindenki szeret

A YouTube legfontosabb előnye, hogy lehetővé teszi a sofőri hivatás iránt érdeklődők számára, hogy betekintést nyerhessenek a kamionos életbe, a külföldi és belföldi fuvarozás mikéntjébe, valamint, hogy egyaránt láthassák a szépségét és az árnyoldalait ennek a csodás hivatásnak.
Erre tökéletes példa a Több, mint kamionos, ST22lacika csatornája. Ahol maguk a videós tartalmak lehetnek olyan egyszerűek, mint egy hagyományos, szakértői beszélgetés/riport egy sofőrrel, vagy olyan bonyolult, összetett, mint egy tökéletesre csiszolt, jól elkészített reklám.
Mindig megvan az esélye annak is, hogy egy videó "vírusszerűen elterjed", így a videós üzenete több ezer, vagy akár több millió nézőhöz is eljuthat.
 

A Tiktok az új kedvenc, de nem csak a fiatalok körében

Bár a Facebook, az Instagram és más különböző közösségi médiaplatformok már egy ideje léteznek, az egyik, amelyik mostanában rohamléptekben hódítja meg a világot, a TikTok. Itt is egyre több magyart találunk, és az átlag életkor is folyamatosan növekszik, ezért a „tizenéves kölykök marhulása” már egyre kevésbé jellemző a tiktokos tartalmakra.
Ma már a TikTok-on található videóknak köszönhetően egyre több ember válik kíváncsivá a hivatásos sofőri, fuvarozói életre és keres további hasznos információkat, kapcsolatokat céljai eléréséhez. Sofőrök is indítottak hasonló céllal saját csatornát, például Pásztor Zsolt, aki a Zsoltika1215 felhasználónévvel van jelen.
 

Hol találsz valós és friss sofőr állás információkat?

Talán már ennyiből is látszik, hogy akár sofőrként akár jövőbeni hivatáskeresőként is fordulsz a közösségi médiához, az elsődleges tájékozódási és információmegosztó felület lesz számodra akkor is,
-ha munkát keresel,
-ha ismeretlen útvonalakról, aktuális helyzetről érdeklődsz,
-ha jó gyakorlatokat akarsz elsajátítatni,
-ha meg akarod ismerni a kamionosok életét,
-ha munkát kínálsz,
-ha meg akarod osztani barátokkal, rokonokkal, vagy akár ország-világgal, milyen egy rázós útszakasz
-és még számos más helyzetben.

A közösségi médiának árnyoldalai is vannak, ám lehet csupa jó és hasznos célra is használni, mint ahogy mi csináljuk a Soforallaspro.hu oldalon.