A magyar fuvarozó cégek folyamatosan keresik a jó sofőröket, de valahogy egyre kevesebb tapasztalt szakember marad itthon. Vajon miért? Lehet, hogy az elégtelen bérezés, a bizonytalan munkakörülmények és a folyamatosan növekvő bürokratikus terhek miatt? Nézzük meg, miért döntenek úgy a magyar sofőrök, hogy inkább külföldön dolgoznak.
Vajon, mi lenne Magyarországon az elvárt bejelentett bér?
A sofőr álláshirdetésekben bemutatott fizetések Magyarországon többnyire úgy néznek ki, hogy olyan 177.000 - 300.000 forint nettó a bejelentett alapbér és erre jönnek rá a juttatások, főképp azok, amelyek adómentesen adhatók. Így kijön a matek, de csak ideális esetben.
De mi történik akkor, ha egy sofőr megbetegszik? A betegállomány alatt kapott pénzéből alig tud megélni. Ez a helyzet sajnos mindennapos Magyarországon.
A spórolás ára – a sofőr zsebéből
Még egy példa arra, hogy mennyire nem becsülik meg a sofőröket itthon: ha például egy tükör eltörik, sok hazai cég a sofőr béréből vonja le az árát. Miért? Mert a cég spórol a biztosításon, és magas önrészt vállal be, ami olcsóbb számára. Az osztrák vagy német cégeknél ez elképzelhetetlen. Persze hallottunk már ott is levonásról, de jóval ritkábban mint itthon. Ott a sofőrök védelmet kapnak, és nem kell aggódniuk amiatt, hogy egy kisebb munkahelyi baleset után még anyagilag is megkárosítják őket.
Bírságközpontú adminisztráció*
Nem elég, hogy a hazai sofőröknek alacsony bérekkel és a nehezebb munkakörülményekkel kell szembenézniük, de a magyar állami adminisztráció is egyre inkább bírságközpontúvá válik. Bevallják, vagy sem, a cél nem pusztán a szabályok betartatása, hanem az, hogy a bírságokból befolyt extra pénz kell az államkasszába. Ezért a legapróbb hibákat is szigorúan büntetik, ami további stresszt és anyagi terheket ró a sofőrökre. Nem csoda, hogy egyre többen választják a külföldi munkalehetőségeket, ahol nem csak a bér jobb, hanem a munkafeltételek is.
Nézzünk konkrét osztrák és német béradatokat is
Most, szezon előtt egy Ausztriában dolgozó sofőr nyerges hűtős szerelvényen, nemzetközi negyvenötös kiszállással, beosztásban megkeres 3500 €-t ( netto). Ezen felül van még 13. és 14. havi fizetés is, illetve a gyerekek után az osztrák családi pótlék, és természetesen a fizetett éves szabi.
Németországban egy nemzetközi és belföldi vegyesen hetelős 2800-3100 €-t keres (netto). Nemzetközi, negyvenötös kiszállással ez már felmegy 3300 €-ra is.
Ezzel szemben, nézzük a magyarországi napidíjakat
Képzeljük el, hogy kint állunk egy nemzetközi parkolóban. Ugyanazt az árut, ugyanazon az útvonalon szállítja két sofőr. Ugyanazt a kemény és felelősségteljes munkát végzi, ugyanúgy megy A városból B városba. Mégis az egyik jóval kevesebbet kap érte.
Miért becsülik meg jobban a sofőröket külföldön?
A hazai cégek egy része nem azon gondolkodik, hogyan lehet megadni a nemzetközileg is versenyképes fizetéseket a sofőreinek, sokkal inkább a tulajdonosi kör gyarapodása a fontos. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy kint jótékonysági akció zajlik - a kinti tulajdonosok is kőkeményen a profitra hajtanak. De tudják azt is, hogy akkor lesznek igazán nyereségesek, ha megbecsülik a dolgozóikat, sőt a hazai dolgozókat !
A mi véleményünk az, hogy egy jó magyar sofőrt itthon, Magyarországon jobban meg kellene becsülni.
Mit lép a sofőrhiány ellen a magyar piac?
A magyar cégek egyre inkább nyitnak az ukrán és indiai vendégmunkások felé, hogy betöltsék az egyre növekvő munkaerőhiányt. Ami néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, mára valósággá vált. Bár a kormány 2024-ben 65 000 főben limitálta a vendégmunkások számát, akiket főként az iparban foglalkoztatnak, ám a kamionsofőrök között is egyre több az ukrán és indiai.
Ez azt eredményezi, hogy a magyar sofőrök már nem számítanak a legolcsóbb munkaerőnek: a kelet felől érkező munkások még alacsonyabb béreket is elfogadnak. Mivel Nyugat-Európában egyre nagyobb a sofőrhiány, a jó magyar sofőrök inkább a jobb bérek reményében elmennek külföldre.
Az itthon maradók anyagilag rosszabbul járnak, mint azok, akik külföldön dolgoznak. Míg a magyar munkaerő Ausztriában olcsó, itthon az ukrán és indiai munkaerő az, tehát a hazai béreket mindez erősen visszafogja.
A hazai munkafeltételek nem fognak varázsütésre megváltozni. Ha sofőrként úgy érzed, hogy a hazai helyzetben nem találod meg a számításod, mindig van lehetőség külföldön is. Ott, ahol a kemény munka valóban megéri, és biztosított a szociális háló.