ddcsd

Az éjszakai vezetés sokak számára egyet jelent az ideális sofőr munkával, míg mások szerint szükséges rossz, amit, ha lehet nem szívesen vállalnának. Ez nagyban függ a személyiségtől, életmódtól, alkalmazkodóképességtől. 

Az éjszakai vezetés fogalma két dolgot takar a nemzetközi közúti fuvarozásban:
Egyrészt a folyamatos, négykezes munkarend mellett a napi vezetési idő egy részébe beletartozik az, hogy az esti, éjjeli órákban is mennie kell a járműnek váltott sofőrökkel.
 

Tisztán éjszakai műszakos vezetés
Van a közúti szállítmányozásnak egy olyan munkaformája is, amikor a sofőr többnyire egyedül van, ám a munkavégzés, a haladás órái kötelezően, szükségszerűen az éjszakai időszakra esnek. Ilyenek lehetnek például a repterek közötti közúti fuvarozással foglalkozó cargomegbízások. Ezek sajátosságairól még szó lesz a későbbiekben.

Az éjszakai vezetés hatása a sofőr szervezetére
Az embernek van egy életritmusa, (cirkadián ritmusnak is hívják) mely alapesetben az éjszakák-nappalok váltakozásával alakul. Ehhez igazodnak a szervezet funkciói, az erőnlét, a figyelem, a stressztűrő-képesség, az emésztés és még sorolhatnánk. Ha ez tartósan felborul, annak rövid- és hosszútávon is lehetnek káros hatásai.

Az éjszaka vezetés szempontjából veszélyes időszaknak minősül
Míg a forgalom egynegyede történik  éjszaka, a halálos közúti balesetek fele éjszaka és a hajnali órákban történik. 

Mivel az utak üresebbek, sokan hajlamosabbak túllépni a sebességkorlátozásokat, illetve figyelmen kívül hagyni a kanyarodási, előzési és egyéb szabályokat. A ritkább forgalom mellett a közlekedés többi résztvevője, személyautók, motorosok, vagyis a nem hivatásos sofőrök sokkal többet engednek meg maguknak.

Az országúti vezetés monotoniája okozhat elálmosodást, különösen akkor, ha a sofőr előtte legalább 15 órán keresztül ébren volt, vagy egyéb alvászavar miatt nem tudja magát a szervezete kipihenni. 

Az álmosság csökkenti a figyelmet és a reakcióidőt, így fokozottan ügyelni kell erre. Sokan ütemes, hangosabb zenét hallgatnak közben, illetve gyakrabban állnak meg kis időre átmozgatni a vérkeringésüket.

A szemet fokozottan terheli 
A sötétség és a szembejövő járművek fényszórói közötti különbség próbára teszi a szem alkalmazkodási képességét. Míg fiatalabb valaki, általában jobban lát, de Az American Optometric Association szerint egy 50 éves sofőrnek kétszer annyi fényre van szüksége a látáshoz, mint egy 30 évesnek. 

Csökkennek a látási viszonyok
A sötétben, ha nem kivilágított autópályaszakaszon halad a sofőr, a látási viszonyok a fényszóró által bevilágított területre korlátozódnak. Csökkenhet ezáltal az észlelési idő és ez folyamatos stressznek teszi ki az idegrendszert. 

Az éjszakai vezetés során a szem mozgása is más, mint a jó fényviszonyok melletti nappali vezetés során és ez is okozhat tudattalan pszichés kifáradást. 
A csökkent látási viszonyokhoz még hozzájárulhat, hogy sokszor éjjel, hajnalban száll le a köd, ami még jobban rontja a látótávolságot.

Gyakoribbak lehetnek a vadkárok: ha nem zárt autópályán halad, az országutak mentén az állatok szürkületkor és éjszaka sokkal aktívabbak. A legtöbbjük szinte lebénul, ha rávetül a fényszóró és ez végzetes számukra. Sajnos a járműben is komoly károk keletkezhetnek így.
 

Az éjszakai vezetés előnyei
Nem véletlen, hogy sok teherautó sofőr kifejezetten szeret éjjel haladni. Nem pusztán az éjszakai pótlék, vagy egyéb anyagi juttatások miatt, bár ez sem elhanyagolható. 

Az igazi ok az, hogy éjjel üresebb az út, az “úrvezetők alszanak”,  egyenletesebben ki lehet számolni a haladást, a megtett utat, hiszen ritkábban torlódik fel a forgalom. De mi lehet még vonzó benne?

Az egyre gyakoribb parkolóhiány is kevésbé érezhető éjjel
A sofőr kötelező pihenőjéhez kiszámíthatóan van hely, mivel sokan úgy szervezik meg az útjukat, hogy éjszakára megérkezzenek. A kamionos infrastruktúra ezt is figyelembe veszi. A nagy kamionos kiszolgáló cégek appjain külön jelzik azokat a helyeket, ahol éjjel is lehet tankolni, illetve megállni. De nem mindenütt.

A reptéri meló kimondottan éjszakai sofőr munka
Két reptér között egy hosszabb, kombinált szállítási módot alkalmaznak. Az egyik helyen a gép leszáll, átrakják az árut közútra, elviszik a másik város repterére, felrakodják és megy tovább akár a Föld másik felére. Vagyis nem két célpont között szállítmányoznak, hanem a fuvarozási lánc egy bizonyos szakaszában vesznek részt.

Ezek a kamionok a zárt, reptéri raklapot veszik fel egyben és viszik el a megadott címre. Ezt a sofőr munkát  nagyon feszes munkarend mellett végzik. Mivel egy folyamat részei, hisz tökéletesen összhangban kell lenni a repülőjáratok menetrendjével, nem lehet késés, vagy elakadás. 

A légijárathoz való rendelés meglehetősen stresszes is tud lenni. 
Ilyen jellegű sofőr munka általában légitársaságok, vagy internacionális fuvarszervező cégek szervezésében található. A nagyobb, központi  repterek, például Európában a frankfurti, vagy a párizsi logisztikai elosztójából  “hubjaiból” viszik kisebb, vagy kiesőbb útvonalakon található több száz város repterére a raklapot: például Prágába, vagy épp Budapestre is.

Precíz, folyamatos pörgést jelent: a légiáru-szállítása hét minden napján egy éjjel nappal működő ellátási folyamat. Fokozott felkészültséget igényel, mivel nem lehet műszaki hiba, torlódás, vagy egyéb akadály.épp ezért végzik többnyire éjjel.
 

Az éjszakai vezetés a “Just In Time” rendszerben, a cserefelépítményes fuvarozásban is megtalálható
A cserefelépítményes járművet vezető sofőr az árut folyamatosan közutakon juttatja el a célállomásra. A minimális holtidővel működő rendszer lényege, hogy minél gyorsabban jusson el az áru az egyik depóból a másik depóba. 

A just-in-time fuvarozási folyamatok azonban nagyon precíz logisztikai szervezést és munkafegyelmet igényelnek. Aki ilyen helyen szeretne dolgozni, az többszörös alkalmassági vizsgálaton esik át, de ez a fajta sofőr állás a jobban fizetett sofőr munkák közé tartozik Európa számos országában. A részletes fizetési feltételek országonként és cégenként eltérhetnek.

Ha sofőrként szeretnél jobb és számodra megfelelő állást találni, nézd meg mik az aktuális ajánlatainkat: 

www.soforallaspro.hu