soforallas

A 2024-es év az útvonalak tervezésében jelentős átalakulásokat fog hozni. A németországi útdíjak emelkedése és az európai trendek már most is azt mutatják, hogy nem mindig ugyanaz a sofőr fogja a teljes útvonalat megtenni.

Csökkenni fognak idővel a hosszú, nemzetközi kamionos útvonalak. Ennek oka részben az intermodális szállítási módra való átállás.

Az intermodális szállítás, vagyis a különböző közlekedési módok kombinálása egyre inkább terjedő gyakorlat a logisztikai és fuvarozási ágazatban. Magyarországon és az Európai Unió több tagállamában, például Németországban, a közúti fuvarozás átalakulásának előfutára a 2026-tól kötelező karbonadó bevezetése.

Erre az egyik lehetőség az elektromos kamionok terjedése, hiszen az lenne a cél,  hogy kevesebb, vagy akár zéró károsanyag-kibocsátás kerüljön a levegőbe.

Mit jelent intermodális szállítás, és milyen hatása lehet a tehergépkocsi sofőr szakmára?

Az intermodális szállítás lényege az, hogy különböző közlekedési módokat, például a vasúti, vízi és közúti szállítást kombinálják egyetlen szállítási láncban. Az elgondolás az, hogy a szállítók hatékonyabban és környezetbarátabban vigyék át áruikat országok között. A közúti fuvarozás drágulása és a karbonadó bevezetése pedig csak tovább ösztönzi a vállalatokat az intermodális szállítás felé való elmozdulásra.

A vasúti és vízi szállítás elvileg kevésbé szennyezi a környezetet, mintha közúton, kamionokkal vinnék az árut. Nagy mennyiségű áru és hosszú útvonal esetén csökkenthető a fuvarozási költség, mivel az egyes közlekedési módok kombinálásával hatékonyabbá válhat a szállítási folyamat. A feltételes módot azért hangsúlyozzuk ki, mert az átrakodás is költséges.

Nem eszik olyan forrón a kását - nem lehet azonnal bevezetni

Azonban fontos megjegyezni, hogy a változás nem fog gyorsan bekövetkezni. A vasúti infrastruktúra és a gördülőállomány jelenleg nem képes nagy volumenű árufuvarozásra, és a közúti fuvarozás továbbra is domináns marad. 

Az intermodális szállításnak is megvannak a maga korlátai, és a jelenlegi infrastruktúra nem mindig teszi lehetővé a hatékony átállást. Legnagyobb akadály a vasúti szolgáltatás színvonalának hiánya, valamint az, hogy a közúton könnyebb kikerülni a balesetek vagy műszaki hibák miatt lezárt szakaszokat. Az országúti fuvarozás sokkal rugalmasabb útvonalválasztást tesz lehetővé, mint a kötöttpályás vasút.
 

Csökken a hosszú, nemzetközi fuvarok száma
 

A sofőr munka szempontjából ez a folyamat jelentős változásokat fog hozni. Egyrészt a hosszú, nemzetközi fuvarok számának csökkenése kevesebb kamionsofőrt igényel, mivel a vasút és a vízi szállítás aránylag kevesebb emberi beavatkozással működik. Másrészt azonban a helyi elosztásban, illetve az olyan távolságok esetében, ahol az átrakodás költsége gazdaságtalanná és hosszúvá tenné az útvonalat - ott egyre több modern és jó járműre, valamint sofőrökre van szükség.

A mozdonyvezető azonban nem fogja elvenni a sofőr munkáját

A vasút csak középső, hosszú szakaszokat tudja lefedni, míg a közúton az első és az utolsó szakaszokat teszik meg a sofőrök. Ez sok helyen már ma is így van, de nem csak a vasút, hanem a kikötők, repülőterek, logisztikai elosztó központok között is. 

Jelenleg még sofőrhiányról beszélünk

Mivel nem mindenhol van megfelelő vasúti összeköttetés, így a kamionos szakmára szerintünk nem fog jelentős visszaesés várni. Ahány sofőrrel kevesebb kellene emiatt, azt bőven ellensúlyozza a természetes kiesés a szakmából, a nyugdíjazás, vagy a pályaváltás. Sőt, a jó sofőrök egyre keresettebbek nem csak itthon, hanem Németországban is. 

Mit érezhet meg ebből az, aki most keres sofőr munkát?

A közúton szállított áruk mennyisége folyamatosan növekszik és a közép és rövidtávú fuvarok számának emelkedése jelenleg sok sofőr állást hozott létre. Ez azt jelenti, hogy a kereslet nyomán a sofőr bérek az inflációt meghaladóan is emelkedhetnek.  Ha a relatíve több a rövidebb útvonalak száma, az jelentheti azt is, hogy a sofőrök munkaideje, beosztása is kedvezőbb lehet - bár ez erősen a munkáltató profiljától függ.

Az intermodális szállítás tehát potenciálisan fontos szerepet játszhat a közúti fuvarozás átalakulásában, de még sok munka van hátra az infrastruktúra és a logisztikai rendszerek fejlesztésében. A sofőröknek és a munkáltatóknak is fel kell készülniük a szállítmányozás folyamatos változásaira. 

Ha szeretnéd látni, hogy épp most hol tudnád jobban kamatoztatni a tudásod, nézz körül a legfrissebb sofőr munkák között!