soforallas

Az elektromos kamion milyen változásokat hoz a sofőröknek?

Az elektromos kamion a fenntarthatósági szempontok miatt egyre inkább előtérbe kerül, bár a tisztán elektromos hajtásnak az előnyök mellett bőven vannak még korlátai. Nézzük mi van és mi várható.
Mikor lesznek elektromos kamionok Magyarországon?
A hazai utakon vannak már elektromos teherautók, bár még nem túl sok. A kínai BYD elektromos járműgyártó tavaly belépett az elektromos teherszállítás magyarországi piacára az teljesen elektromos, nulla károsanyag kibocsátású teherszállítóival. Ezek közé tartozik a kompakt, nagyon manőverezhető ETP3 és a sokoldalú ETM6. Ezek 749 kg-os össztömegükkel még nem nevezhetők nagynak, elsősorban városon belüli teherszállításra tervezték.

A Waberer’s terveiben 25 elektromos kamion vásárlása szerepel, erre már szándéknyilatkozatot is tettek. 

A jól ismert kamionos márkák nem akarnak lemaradni
A Daimler, a Tesla, az MAN, a Volvo, a Renault és az E-Force One is dolgoznak az elektromos teherautók fejlesztésén és gyártásán. Néhány vállalat már elindította vagy bejelentette elektromos tehergépkocsi-modelleket, mint például a Mitsubishi FUSO eCanter, a Tesla Semi, az MAN eTruck, a Volvo 68 tonnás óriása és a Renault Trucks E-TECH és az E442. 

Ezek azonban még mindig újak és drágák, és olyan nehézségekkel kell számolniuk mint az egy töltéssel megtehető út hossza, a töltőállomások elérhetősége, a töltési idő és az akkumulátor celláinak cseréje.

Rövidebb közlekedési távolsággal rendelkeznek, mint a dízeles járművek, ez korlátozhatja a hosszú útvonalak megtételét. Gyakran kell tölteni az aksikat ami gondot jelenthet, ha az úton nincs elég töltőállomás. Előfordulhat, hogy másképp kell útvonalat tervezni, alkalmazkodni kell a töltési pontokhoz. A töltési időt is bele kell kalkulálni a menetidőbe.
 

Ennyit tudnak ma menni az elektromos kamionok egy töltéssel

  • IVECO S-WAY: akkumulátoros elektromos teherautó a távolsági szállításhoz, akár 400 km
  • Scania Rigid: akkumulátoros elektromos teherautó városi és regionális közlekedésre, akár 250 km
  • Daimler Trucks tesztüzem során az Alpokban 530 km
  • Volvo FH: hidrogéncellás elektromos teherautó országúti szállításhoz, 800 km
  • Tesla Semi: akkumulátoros elektromos teherautó a távolsági szállításhoz, 800 km

Rekord út svájci elektromos kamionnal, Schnell Bálint magyar sofőrrelAz egyik idei rekord  leghosszabb út, Zürich és Valencia távolság volt oda-vissza, bő 3000km éles üzemben 20 tonna rakománnyal, melyet a Krummen Kerzers Volvo elektromos teherautója megtett. A nem mindennapi útról és annak összegzéséről  itt olvashattok.

Az elektromos kamionokat külön meg kell tanulni vezetni. 
Másképp viselkednek az úton, másképp fékeznek: az elektromos teherautók regeneráló fékezéssel rendelkeznek, amely visszanyeri a lassulásból vagy a leállásból származó energiát, és csökkenti a fékek kopását. 

TESLA elektromos kamion
A Tesla Semi e-Truck-ot  2017-ben mutatták be, és 2022-ben kezdték meg a gyártást.  Hárommotoros hajtásláncot használnak, amely azt jelenti, hogy az egyik motor folyamatosan dolgozik, míg a másik kettő az éppen szükséges nyomatékigény arányában kapcsol be, például emelkedőn, vagy gyorsításkor. 20 másodperc alatt gyorsult 0 és 100 km/h között, teljesen feltöltve, és maximális sebessége 105 km/óra. A Tesla Semi valóban teljesíti a beígért 500 mérföldes távot, teljesen megrakva egy feltöltéssel elment Los Angelesből San Diegóba.

Link: https://youtu.be/GtgaYEh-qSk?si=Yl-3NKgxHlZErAQt

A Tesla már több mint 1000 előjegyzést kapott a Semi e-teherautóra olyan nagy amerikai cégektől, mint például a PepsiCo, a Walmart, a FedEx és a UPS2. Ezzel a Tesla a jövőben nagyot szakíthat a fuvarozási piacból. Ha sokan és sokfelé használják, akkor több töltőállomása is lesz.

Szép dolog a zöldenergia, a zéró kibocsátás, de az akkumulátor csak addig zöld, amíg működik. 

  • Az akkumulátorokat cserélni kell és drágák.
  • Olyan mérgező anyagokat tartalmaznak, mint a lítium, a kobalt és a nikkel, amelyek veszélyt jelenthetnek, ha nem megfelelően ártalmatlanítják őket. 
  • Újrahasznosításuk szintén költséges és összetett, és speciális létesítményeket és technológiákat igényel.


Igaz az, hogy könnyebben kigyulladhatnak?
Szakértők szerint a tűzveszély legalább 20-szor alacsonyabb, mint a benzines vagy dízeles járműveknél. De voltak tűzesetek  hőszivárgás miatt. A hőszivárgás olyan jelenség, amelyben az akkumulátor hőmérséklete ellenőrizetlenül emelkedik, és a kémiai reakciók láncreakciója tüzet okoz. Ennek oka lehet a túlterhelés, a rövidzárlat, vagy mechanikai sérülések. 

A sofőrök munkájában is hozhat változást
Az elektromos teherautók csökkenthetik a cégek üzemanyag- és karbantartási költségeit, mivel kevesebb mozgó alkatrésszel rendelkeznek, mint a dízel tehergépkocsik. Csendesebb és tisztább munkakörülmények: kevesebb lesz a zaj és rezgés, valamint fejlettebb vezetést segítő funkciókat fogunk használni, mint például a továbbfejlesztett autopilot, az aktív biztonsági vezérlők. Ez növelheti a hatékonyságot, és a jövőben magasabb béreket eredményezhet a jól képzett sofőrök számára. 

Az önvezető kamionok és az elektromos autópályák kora még messze van

A német közlekedési minisztérium több kísérleti projektet finanszírozott az elektromos teherautók közúti tesztelésére, például az eHighway-projektre. Svédországban a Volvo Trucks és a Scania együttműködik a helyi hatóságokkal és vállalatokkal, hogy olyan villamosított utakat kísérletezzenek ki, amelyek vezetékes síneket vagy vezeték nélküli töltést használnának az elektromos teherautók meghajtására.

Tudjuk hogy önvezető kamionokkal is folynak kísérletek, de azt hiszem, jó pár év fog még eltelni, ami alatt a sofőrök munkája nélkülözhetetlen. 

Nézz körül az aktuális sofőr állások között!